به گزارش خبرگزاری شینهوا، «هیروشیگه سکو» وزیر صنعت، اقتصاد و تجارت ژاپن با تاکید بر مواضع پیشین گفت: توکیو در نشست کابینه روز جمعه اینده درباره خروج کره جنوبی از لیست سفید (کشورهایی که صادرات به آنها مجاز است) تصمیم گیری خواهد کرد.  

انتظار می رود دولت ژاپن که محدودیت هایی بر صادرات برخی مواد حساس در صنعت های تک کره جنوبی اعمال کرده است، در نشست دوم اگوست(۱۱ مرداد)، با خروج کره جنوبی از فهرست سفید موافقت کند.

دولت ژاپن در اوایل ماه جاری میلادی مقررات سختی برای صادرات کالاهای خود از جمله تراشه های حافظه و صفحه نمایش به کره جنوبی اعمال کرد.

«یوشیهیده سوگا» سخنگوی ارشد دولت ژاپن نیز در مورد تنش بوجود آمده میان توکیو و سئول در جمع خبرنگاران ،گزارش های منتشر شده مبنی بر درخواست آمریکا  برای  مذاکرات و کاهش تنش های بوجود آمده میان طرفین را تکذیب کرد.

"کانگ کیونگ ها"، وزیر خارجه کره جنوبی، دیروز (سه شنبه) در نشست کمیته امور خارجی و وحدت مجلس ملی درباره تاثیر منفی اقدامات ژاپن بر روابط دوجانبه گفت، از توکیو می خواهیم محدودیت های اعمال شده را متوقف کند.

کره جنوبی در آستانه تصویب خروج سئول از فهرست سفید تجاری از سوی دولت ژاپن، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این کار در چارچوب دیپلماسی به کار گرفته است.

دولت "مون جائه مون"، رئیس جمهوری کره جنوبی، در تلاش است تا وزرای خارجه دو کشور در مجمع منطقه ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا که اول تا سوم اگوست (۱۰ تا ۱۲ مرداد) برگزار می شود، با هم دیدار کنند. کانگ دیروز برای شرکت در این نشست به بانکوک تایلند رفت.

به گفته صاحب نظران کره جنوبی، مذاکرات دوجانبه برای برون رفت از بحران پیش رو با یافتن راه حل مورد قبول طرفین ضروری است. ژاپن نیز نشان داده که از مذاکرات دیپلماتیک استقبال می کند.

این صاحبنظران معتقدند، هدف سئول در طول نشست کانگ و کانو، جلوگیری از حذف کره جنوبی از فهرست سفید است.

اختلاف نظر ژاپن و کره جنوبی بر سر پرداخت غرامت از سوی شرکت های ژاپنی به قربانیان کار اجباری در جنگ جهانی دوم و محدودیت های اعمال شده از سوی توکیو بر صادرات مواد حیاتی برای صنعت های تک کره جنوبی، سطح روابط دو کشور را به پایین ترین سطح خود پس از عادی شدن رابطه توکیو و سئول در سال ۱۹۶۵ رساند.

ژاپن دلیل اعمال محدودیت بر صادرات مواد حساس مورد استفاده کره جنوبی برای تولید تراشه های حافظه(مموری) و نمایشگرهای گوشی های هوشمند را مدیریت نامناسب مواد حساس از سوی سئول اعلام کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.