الجزیره گزارش داد، محمد حسن لبات، میانجیگر اتحادیه آفریقا در سودان در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: به مردم سودان، جهان و آفریقا اعلام می‌کنم که اعضای هیئت شورای نظامی انتقالی و ائتلاف گروه‌های موسوم به آزادی و تغییر درباره سند قانون اساسی سودان به توافق نهایی دست یافتند.

 وی افزود، دو طرف در حال تلاش برای انجام تمهیدات لازم به منظور امضای نهایی سند قانون اساسی سودان هستند.

میانجیگر اتحادیه آفریقا به جزئیات این توافق اشاره نکرد.

تلویزیون سودان نیز نیمه شب گذشته و پیش از اینکه لبات توافق نهایی میان طرف‌های سودانی را اعلام کند، از برطرف شدن موارد اختلاف دو طرف درباره سند قانون اساسی خبر داد.

تلویزیون سودان همچنین با اشاره به توافق میان گروه‌های آزادی و تغییر و سه حزب دیگر در آدیس‌آبابا اعلام کرد که دو طرف بررسی سند صلح منعقد شده با جبهه انقلابی را آغاز کردند.

در همین راستا، الجزیره به چند بند از پیش‌نویس‌ سند قانون اساسی سودان اشاره کرد. طبق اعلام الجزیره، این توافق شامل تعیین نسبت نمایندگی در پارلمان، تشکیلات شورای حاکمیتی و شورای وزیران و همچنین انحلال شورای نظامی انتقالی به محض امضای سند قانون اساسی می‌شود.

از سوی دیگر، آبی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی نیز در این باره اظهار کرد: مذاکرات سودان به نتایج مثبتی دست یافته و به شکل بسیار خوبی در حال جریان است و ما به موفقیت‌آمیز بودن آن خوشبین هستیم.

همچنین خبرنگار الجزیره در سودان درباره جزئیات این توافق گفت، در مذاکرات میان گروه‌های آزادی و تغییر و شورای نظامی مسأله تابعیت نیروهای مسلح از شورای حاکمیتی نیز حل و فصل شد. همچنین توافق شد که نیروهای واکنش سریع در دوره انتقالی تابع فرماندهی کل نیروهای مسلح سودان باشد.

وی افزود: مذاکران میان طرف‌های سودانی همچنین شامل حل و فصل اختلافات درباره تعیین وزیر دادگستری، رئیس دستگاه قضا و دادستانی کل می‌شود و در حال حاضر اختلافات میان آنها در سه مسأله مرتبط با مقررات عمومی، ساختار کمیسیون‌ها و ساختار نیروهای واکنش سریع منحصر شده است.

در همین راستا، یک منبع در ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر گفت که اختلافات موجود طی چند ساعت آتی حل و فصل می‌شود و سپس سند قانون اساسی امضا خواهد شد.

این درحالی است که چند منبع مطلع از شکل‌گیری اختلاف میان اعضای هیئت مذاکره کننده گروه‌های آزادی و تغییر خبر دادند.

خبرگزاری رویترز نیز در این باره گزارش داد که طرف‌های سودانی توافق کردند که دستگاه اطلاعات این کشور تحت نظارت شورای حاکمیتی و شورای وزیران باشد.

از سوی دیگر، علی‌رغم اینکه مذاکرات میان شورای نظامی و ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر تا آخرین لحظات جمعه شب ادامه یافت اما ملت سودان به دنبال اعلام توافق نهایی میان آنها درباره سند قانون اساسی در خارطوم و شهرهای دیگر به جشن و شادی پرداختند.

در همین راستا صدها سودانی با حضور در خیابان‌های خارطوم شعارهایی را در راستای تأیید توافق صورت گرفته سر دادند.

شهروندان سودانی همچنین خواستار پیشرفت بیشتر در توافقات صورت گرفته درباره موارد اختلافی مانند نسبت نمایندگی پارلمان و پیوستن نیروهای واکنش سریع به نیروهای مسلح شدند.

خبرنگاران سودانی که در اتاق کنفرانس پس از توافق حضور داشتند هم پس از اعلام توافق ابراز خوشحالی کردند و برخی از آنها شعار "غیرنظامی، غیرنظامی" را سر دادند.

شورای نظامی انتقالی سودان و ائتلاف گروه‌های آزادی و تغییر پیشتر نیز توافق کرده بودند که کشورشان در یک دوره انتقالی و به مدت سه سال توسط شورای حاکمیتی اداره خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.