آناتولی گزارش داد، عبد الناصر أبو البصل، وزیر اوقاف اردن در سخنانی پس از بستن مقبره هارون پیامبر (ع) در شهر "وادی موسی" در جنوب این کشور در پی ورود یک تیم صهیونیستی به آن تأکید کرد که این مقبره همچنان بسته است و از پنج‌شنبه گذشته تاکنون هیچ گردشگری وارد آن نشده است.

این اظهارات پس از آن منتشر شد که رسانه‌های محلی اعلام کردند که سفارت رژیم صهیونیستی در اردن در حال تلاش برای تسهیل ورود گردشگران اسرائیلی به این مقبره است.

پس از آنکه حدود ۵۰۰ گردشگر صهیونیست آیین تلمودی را در مقبره حضرت هارون (ع) به جا آوردند، وزیر اوقاف اردن پنج‌شنبه تصمیم به تعطیلی این مقبره واقع در منطقه "پترا" گرفت.

وزارت اوقاف اردن کلیدهای این مقبره را به اداره اوقاف استان "معان" تحویل داده و تأکید کرده است که هیچ فردی حق ورود به این مقبره را ندارد مگر اینکه موافقت وزارت اوقاف را کسب کرده باشد.

این وزارتخانه ورود غیرقانونی این افراد به مقبره حضرت هارون (ع) را محکوم و تأکید کرده است که درباره این موضوع تحقیق کرده و کسانی که اجازه ورود این صهیونیست‌ها را صادر کرده‌اند، بازخواست خواهند شد.

از سوی دیگر، رونی أیالون، لیدر و مجری سفر تیم یهودی مذکور به مقبره هارون (ع) روایت جدیدی را درباره اتفاقات پنج‌شنبه مطرح کرده است.

طبق ادعای أیالون، در جریان بازدید آنها از این مقبره رفتار زشتی از سوی دستگاه‌های امنیتی اردن با آنها صورت گرفت و آنها گردشگران صهیونیستی را "تحقیر" کرده‌ بودند.

وی افزود: اگر چنین رفتار و تحقیری از جانب ما علیه اعرابی که قصد ورود به قدس را دارند، سر می‌زد، یک جنگ جهانی شکل می‌گرفت.

طبق ادعای مجری این سفر، گردشگران صهیونیستی در حال به جای آوردن آیین تلمودی خود در مقبره هارون (ع) بودند که تیمی از نیروهای پلیس اردن وارد آن شد و دستور بستن این مقبره را صادر کرد و در ادامه برخورد تحقیر آمیزی با گردشگران صهیونیستی صورت گرفت.

أیالون در ادامه گفت که اعضای این تیم صهیونیستی مانند سال‌های گذشته با هماهنگی مقامات و همراهی پلیس اردن و یک راهنما وارد این مقبره شدند.

نوریت أیالون هیرش، همسر أیالون نیز درباره اتفاقات مقبره هارون (ع) گفته است: به عنوان بخشی از سفر از پیش تعیین شده، برخی از اعضای گروه مجبور شدند تا با پای پیاده به سمت کوه محل این مقبره بروند و آنها به ما پیشنهاد دادند که به جای پیاده روی از الاغ استفاده کنیم.

وی افزود: زنان، کودکان و افراد مسن قادر به راه رفتن در چنین منطقه‌ای نبودند این درحالی بود که دمای هوا حدود ۴۵ درجه بود، به همین منظور نزد نیروهای پلیس اردن رفتم و به آنها گفتم که افرادی در این تیم به دلیل ترس نمی‌خواهند سوار الاغ شوند اما در نهایت مجبور شدیم که پنج ساعت پیاده روی کنیم تا به این مقبره برسیم.

هیرش در ادامه مدعی شد که پلیس اردن رفتار زشتی را با وی داشته و پس از برداشتن کلاه او موهایش را کشیده‌اند تا مطمئن شوند که مصنوعی نیست.

این درحالی است که وزارت خارجه اردن هیچ واکنشی به این اخبار نشان نداده و دفتر رسانه‌ای این وزارتخانه اعلام کرد که وزارت امور خارجه در مورد گزارش‌های مطبوعاتی اظهارنظر نمی‌کند.

در این راستا ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن حاضر به دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت با اشاره به مخالفت پادشاه اردن با هرگونه دیدار یا حتی تماس با نخست وزیر رژیم صهیونیستی، تاکید کرد که این مساله خشم نتانیاهو را در پی داشته است..

این در حالی است که یک منبع آگاه به روزنامه "القدس العربی" در رابطه با اجلاس احتمالی صلح در کمپ دیوید گفته که امان تمایلی ندارد همانطور که در کنفرانس اقتصادی منامه رخ داد، صرفا برای عکس گرفتن به کمپ دیوید برود اما اگر هدف گفت‌وگوی جدی در مورد صلح با ترامپ و تیم وی باشد، آن وقت شرایط فرق خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.