آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی که درباره تهدید داعش به شورای امنیت ارائه کرد، درباره "احتمال موقت بودن" کاهش فعلی حملات این گروه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کارشناسان سازمان ملل چند روز پیش در گزارشی دیگر به شورای امنیت اظهار کردند، رهبران داعش قصد دارند ائتلافی برای "احیای مجدد" خود ایجاد کنند. در این گزارش آمده است که توقف فعلی حملات این گروه تروریستی "زمان زیادی به طول نخواهد انجامید و احتمالا حتی تا پایان سال ۲۰۱۹ نیز پایدار نخواهد بود".

گوترش در گزارش خود اظهار کرد، در حالی که از دست رفتن خاکی که داعش بر آن تسلط داشت توانایی این گروه برای تولید درآمد از میادین نفتی و مزدم محلی را پایان داده اما داعش احتمالا سرمایه کافی برای حمایت از "اقدامات تروریستی" در عراق و سوریه و دیگر کشورها را دارد. این گزارش می‌افزاید، رایج‌ترین روش تخصیص منابع مالی داعش، روش غیررسمی انتقال آن موسوم به "حواله" است.

گوترش اظهار کرد، آثار باستانی به غارت رفته از عراق می‌تواند دیگر منبع درآمد این گروه باشد و اعضای این گروه گفته‌اند که یگانی ویژه برای رسیدگی به فروش این اشیا وجود دارد.

این گزارش می‌افزاید: بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهند که تنها رهبران داعش از جزییات این آثار باستانی و محل فعلی نگهداری آن‌ها مطلع هستند.

گوترش اما اظهار کرد که داعش در شبکه حامیان و وابستگان خود در خاورمیانه، آفریقا و آسیا خودکفایی مالی خود را تبلیغ می‌کند.

در گزارش سازمان ملل آمده است، گزارش شده است که اعضای داعش از جمله اعضای ارشد آن "در مناطقی پناه گرفته‌اند که خصومت‌ها همچنان در جریانند".

فعالیت‌های شبه نظامی داعش در عراق از جمله آتش زدن مزارع "با هدف جلوگیری از عادی‌سازی و بازسازی طراحی شده تا مردم محلی در نهایت مسؤولان عراقی را مسؤول این اتفاقات بدانند. همین رویکرد در سوریه نیز پیش‌بینی می‌شود.

این گزارش همچنین بر نگرانی ادامه‌دار از بازگشت اعضای داعش و خانواده‌هایشان تاکید می‌کند.

در این گزارش اشاره شده است که میانگین ۲۵ درصد از شبه‌نظامیان خارجی داعش کشته شده و از ۱۵ درصد از آنان نیز اطلاعاتی در دست نیست و با توجه به "آمار حدودی اولیه مبنی بر اینکه ۴۰ هزار تن به خلافت داعش پیوسته‌اند، درصدهای فعلی نشان می‌دهند که بین ۲۴ تا ۳۰ هزار شبه‌نظامی تروریست خارجی هنوز زنده هستند".

دبیرکل سازمان ملل هشدار داد: تهدیدی که در کوتاه مدت از سوی بازداشت شدگان بزرگسال و در بازه‌ای میان‌مدت یا طولانی از سوی کودکان وجود دارد، ممکن است جدی‌تر شود و تشکیل ائتلاف از سوی آنان را در پی داشته باشد که بروز خشونت و حملات تروریستی در آینده از جمله خطرات آن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.