در سرمقاله این روزنامه آمریکایی که روز گذشته(جمعه) انتشار یافته، آمده است: رئیس جمهور دونالد ترامپ به وفور دچار توهم می شود.

او پارسال پیروزی بر داعش را اعلام کرد و گفت: ما کار بزرگی انجام دادیم.

ترامپ تاکید کرد: ۱۰۰ درصد خلافت داعش در دستان ماست و ما سریعا از سوریه خارج می شویم. خیلی زود. بگذار آنها خودشان مشکلاتشان را حل کنند. سوریه می تواند خود را با مشکلاتش سر و کله بزند، با همراهی ایران و روسیه و عراق و ترکیه. ما هفت هزار مایل با اینجا فاصله داریم.

نیروهای آمریکایی نا به هنگام از سوریه خارج شدند و این عقب نشینی که یک تصمیم نابخردانه بود، یک آشفتگی ایجاد کرد که سرانجام آن استعفای "جیمز متیس"‌ وزیر دفاع بود.

ترامپ در پیام توئیتری اعلام کرد: آمریکا جنگ با داعش را برده است و خروج سربازان ‌آمریکایی از سوریه راهی است که آمریکا آن را می خواهد و سربازان آمریکایی هم مایل به آن هستند.

اخیرا بازرس کل، گزارشی از عملیات نظامی علیه داعش را با عنوان "‌اراده ذاتی عملیات" به کنگره ارائه کرده است.

سرپرستی بازرسی کل را "گلن آ. فاین" از اعضا پنتاگون برعهده دارد.

گزارش نتیجه گیری می کند: "داعش سرزمین های تصرف کرده خود را باخته است، اما زنده شده است و از ماه ژوئن دارد در سوریه دوباره سر بر می آورد و استعدادهای شورشگری خود را در عراق یکپارچه و مستحکم می کند".

منبع کسب اطلاعات این گزارش، فرماندهان نظامی هستند که می گویند اجزایی از داعش دارند باز می گردند چون نیروهای امنیتی عراق و نیروهای دمکراتیک سوریه مورد حمایت آمریکا توانایی آن را ندارند که برای طولانی مدت علیه داعش وارد یک عملیات نظامی شوند.

گزارش اشاره می کند که داعش اینک زیرزمینی شده است. 

بین ۱۴ تا ۱۸ هزار عضو دارد. دارد شبکه های مالی خود را در عراق و سوریه از نو تاسیس می کند. از طریق شبکه های اجتماعی در سطحی گسترده نیرو جذب می کند.

با استفاده از شبکه ثابت فرماندهی و کنترل و لجستیک،‌ دست به حملات نامتقارن می زند.

گزارش به نقل از رهبران نظامی عنوان می کند که آمریکا دقیقا موقعی تصمیم گرفت نیروهای خود را در سوریه کم کند که متحدانش در سوریه سخت نیازمند کمک های آموزشی آمریکا و امکانات و تجهیزات و کمک های بیشتر اطلاعاتی آمریکا بودند.

کاهش تعداد این نیروها به توانایی آمریکا برای در امان نگاهداشتن و نظارت بر اردوگاه آوارگان "الهول" که در شمال شرق سوریه گسترده شده، آسیب رساند.

هزاران نفر از خانواده های داعش در این اردوگاه زندگی می کنند.

«الهول» کانون اصلی سرباز گیری داعش است. فرماندهان آمریکایی می گویند که خروج آمریکا یک فرصت طلایی به داعش داد تا از طریق این اردوگاه نیرو جذب کند.

و اما نکته مهم در این محور، مواضع نامزدهای دموکرات ریاست جمهوری آمریکا است.

همه این نامزدها در مناظره های خود قسم خورده اند آمریکا را از "جنگ های بی انتها" خارج خواهند کرد.

درست است. رای دهندگان آمریکایی از نبردهای عراق و افغانستان خسته شده اند. اما این عقب نشینی باید کاملا با احتیاط باشد،  نه عجولانه و از سر بی تدبیری.

باید عقب نشینی بر حسب موقعیت باشد نه از روی میل و هوی و هوس.

"کوری بوکر" سناتور جمهوریخواه از نیوجرسی یکی از طرفداران خاتمه دادن به جنگ ها است.

او یکی از نامزدهای دموکراتها است که در مناظره اخیر گفت که سیاست خارجی خود را با توئیت کردن دنبال نخواهد کرد. ضرب الاجل های مصنوعی اعلام نخواهد کرد که تنها حاصل آن ایجاد خلاء و دعوت به نبردهای بیشتر است.

تهدید هنوز هم زنده است و سایه آن همچنان بر سر خاکستر سوزان جنگ سوریه و خلافت داعش سنگینی می کند.

بهتر است رئیس جمهوری و مدعیان انتخاباتی او، دنیا را همانطور که هست ببینند و با او سر و کار داشته باشند، نه آنطور که آرزو می کنند، باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.