خبرگزاری "هاوار" وابسته به کردهای سوریه گزارش داد، مظلوم عبدی، فرمانده کل نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) اعلام کرد که قسد با بندهای توافق منبج که آمریکا و ترکیه درخصوص شهر منبج بر سر آن به اتفاق‌نظر رسیده‌ و آن را امضا کرده‌اند، موافقت کرده است.

وی در ادامه افزود: ما تمامی مسؤولیت‌ها و بندهای این توافقنامه را به طور کامل اجرا کرده‌ایم اما طرفی که در اجرای بندهای این توافقنامه تعلل کرده و به آن پایبند نبوده، دولت ترکیه است. ما وعده خروج نیروها و مشاوران نظامی‌مان از شهر منبج را داده بودیم و به این وعده‌مان عمل کردیم و تمامی تعهداتمان را به صورت موفق اجرا کرده‌ایم و موضوع منبج خاتمه یافته و این پرونده بسته شده است.

آمریکا و ترکیه در ژوئن ۲۰۱۸ بر سر "نقشه راه منبج" در نزدیکی مرزهای ترکیه و مناطق تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک به اتفاق‌نظر رسیدند که نیروهای قسد (شامل گروه‌های کردی و عربی تحت حمایت واشنگتن) و همچنین نیروهای آمریکایی و فرانسوی در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش به رهبری آمریکا در آنجا مستقر شده‌اند.

توافق منبج همچنین شامل تشکیل گشتی‌های آمریکا و ترکیه، خروج یگان‌های مدافع خلق کرد به شرق فرات و تشکیل شورای مدنی است.

عبدی همچنین خاطرنشان کرد: مسائل و مشکلات مربوط به شرق فرات هیچ ارتباطی به منبج ندارد و در حال حاضر در شهر منبج ثبات برقرار است و اهالی این شهر امور شخصی‌شان را مدیریت می‌کنند و همچنین شورای نظامی منبج از منطقه محافظت می‌کند.

ترکیه بارها آمریکا و یگان‌های مدافع خلق کرد را به تعلل و سهل‌انگاری در  اجرای نقشه راه منبج متهم و به انجام عملیات نظامی علیه کردها در این منطقه تهدید کرده است.

قسد در ۱۶ اوت ۲۰۱۷ از کنترل کامل خود بر شهر منبج در حومه حلب خبر داد و این امر پس از درگیری‌های حدودا دو ماهه با گروه تروریستی داعش صورت گرفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.