این دو نماینده از دولت بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا خواستند تا تحریم مقامات و شرکت‌های چینی را به تلافی تحولات اخیر مربوط به هنگ‌کنگ در نظر بگیرد.

به گزارش نشریه تلگراف انگلیس، دو نماینده پارلمان این کشور از دولت تقاضا کردند تا چین را به دلیل پایبند نبودن به تعهداتش بر مبنای اعلامیه دو کشور بر سر قیمومیت هنگ‌کنگ محکوم کند.

این دو نماینده از دولت بوریس جانسون خواستند تا تحریم مقامات و شرکت‌های چینی را به تلافی تحولات اخیر مربوط به هنگ‌کنگ در نظر بگیرد.

یکی از این نمایندگان به اسم هایدی آلن در پیامی برای معترضان هنگ‌کنگی گفت: آنچه در هنگ‌کنگ اتفاق می‌افتد حقیقتا یک بحران حقوق بشری در حال وقوع است. ما نباید اجازه دهیم چین این بحران را به عنوان یک فرصت برای قلدری کردن و به تبعیت واداشتن ما و وادار کردن ما به  چشم پوشی کردن از مسؤولیت‌هایمان مورد استفاده قرار دهد.

نماینده دیگر به نام تام واتسون نیز در یک پیام از پیش ضبط شده برای این معترضان اظهار کرد: این تضعیف تدریجی آزادی‌های شما دقیقا چیزی است که قرار بود اعلامیه مشترک چین - بریتانیا در زمان امضا شدن در سال ۱۹۸۴  جلوی رخ دادن آن را بگیرد.

وی افزود: لایحه استرداد مظنونان از چین به هنگ‌کنگ به وضوح این تفاهم را نقض می‌کند و روند وابسته کردن نظام قضایی هنگ‌کنگ به چین را کلید می‌زدند که این قابل قبول نیست.

این نماینده در ادامه گفت: انگلیس نباید منفعلانه شاهد باشد که هنگ‌کنگی‌ها حقوق و آزادی‌هایشان را از دست بدهند.

او از دولت انگلیس خواست حمایت اخلاقی مستقیم از شهروندان هنگ‌کنگ نشان دهد و اقداماتی را برای اعمال فشار بر مقامات و شرکت‌های چینی در نظر بگیرد.

پیام‌های این دو نماینده پارلمان انگلیس برای جمعیت معترضان هنگ‌کنگی که عصر روز جمعه در میدانی در منطقه مالی این دولتشهر تجمع کرده بودند پخش شد با تشویق و استقبال آنها همراه شد.

بوریس جانسون و چند مقام دیگر انگلیسی پیش از این از چین خواسته بودند همچنان در ضمن تداوم اعتراضات در هنگ‌کنگ به اعلامیه مشترک دو کشور بر سر واگذاری حاکمیت هنگ‌کنگ به چین پایبند بماند.

در سال ۲۰۱۴ چین این سند را یک سند تاریخی که اکنون اهمیتی ندارد توصیف کرد این موضع نگرانی بسیاری را درباره تضعیف آزادی که از بابت این توافق در هنگ‌کنگ برقرار شده بود، افزایش داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.