چهل وپنجمین اجلاس «گروه ۷» از روز شنبه هفته جاری به میزبانی فرانسه با حضور رهبران ایالات متحد آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلستان، ایتالیا، ژاپن و کانادا در تفرجگاه ساحلی بیاریتز با دستور کار بررسی مسائل جهانی و منطقه ای با هدف مبارزه با نابرابری ها و رسیدن به نقاط همگرایی مشترک در رفع چالش های موجود آغاز شد و روز گذشته (دوشنبه) پایان یافت.

گرچه سفر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به بیاریتز و ملاقات وی با «امانوئل مکرون» رییس جمهوری و «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه، اجلاس «جی ۷» را بسیار تحت الشعاع قرار دارد، اما موضوعاتی دیگر در این اجلاس مورد مورد توجه قرار گرفت که در پی می آید:

** کمک اضطراری به اطفا حریق جنگل های آمازون

گروه هفت کشور صنعتی جهان شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و آمریکا موافقت کرده اند ۲۰ میلیون دلار به عنوان کمک اضطراری برای مقابله با آتش در آمازون اختصاص دهند.

براساس گزارش مرکز تحقیقات فضایی برزیل، شمار آتش سوزی جنگل ها در آمازون در مقایسه با یک سال قبل ۸۳ درصد افزایش یافته و فقط در برزیل ۸۰ هزار مورد بوه است.آتش به مناطق همجوار از جمله بولیوی نیز گسترش یافته است.

مکرون ضمن اعلام آمادگی کشورش برای کمک گفت که «جی ۷» طرحی را برای آمازون ترسیم خواهد کرد که در مجمع عمومی سال آینده سازمان ملل متحد در نیویورک راه اندازی خواهد شد.

 

** توافق بر سر مالیات گافا 

پاریس و واشنگتن در این اجلاس بر سر مالیات موسوم به «گافا» - GAFA - که شرکت های بزرگ فناوری از قبیل گوگل، اپل، فیس بوک و آمازون را هدف قرار می دهد، و نیز درباره مشکلات مربوط به  نظام کنونی مالیات ها توافق کردند.  

دو کشور همچنین درباره همکاری برای «مدرن کردن نظام مالی بین المللی» برنامه ریزی کردند.

توافق بدست آمده بین «برونو لو ماری» وزیر دارایی فرانسه و «استیون منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا و «کری کادلو» مشاور اقتصادی کاخ سفید پیش بینی می کند که فرانسه اختلاف مبلغ مالیات فرانسه و سازوکار طراحی شده از سوی سازمان  از سوی فرانسه سازمان همکاری و توسعه اقتصادی را به شرکت ها بازگرداند.

«دونالد ترامپ» البته از بیان اینکه اقدام تهدیدآمیز این کشور برای وضع مالیات بر واردات نوشیدنی الکلی از فرانسه هنوز از روی میز برداشته شده یا نه خودداری کرد.

** اصلاحات در سازمان جهانی تجارت

رئیس جمهوری فرانسه گفته است که رهبران «جی ۷» علاقه مند به مدرنیته سازی قواعد تجارت  جهانی هستند. آنها همچنین خواستار اصلاحات در سازمان تجارت جهانی به منظور حفاظت موثرتر از اموال معنوی، رفع اختلافات و توقف سریع اقدامات غیرقانونی هستند.

** اولین رویارویی مستقیم ترامپ و جانسون

یکی از رویدادهای اجلاس امسال «جی ۷»،  دیدار مستقیم ترامپ و «بوریس جانسون» به عنوان نخست وزیر انگلیس بود.

آنها برای اولین بار دیداری دوجانبه را در  حاشیه اجلاس «جی ۷» برگزار کردند.

جانسون گفت به روشنی گفته است که خدمات سلامت ملی انگلیس (NHS) روی میز مذاکرات تجاری با آمریکا قرار ندارد.

وی در این اجلاس تلاش کرد ضمن حفظ همراهی متحدان اروپایی، از اقدام یا سخنی که ترامپ را خشمگین کند اجتناب کند.

جانسون گفت مذاکرات تجاری با آمریکا دشوار خواهد بود اما فرصت بزرگی برای تجار انگلیسی در بازار آمریکا است.

 

** اجلاس بدون بیانیه

اجلاس امسال گروه «جی ۷» برای اولین بار در طول تاریخ این سازمان بدون صدور بیانیه ای مشترک پایان یافت.

روزنامه واشنگتن پست در این زمینه نوشت: فرانسه از تهیه پیش نویس بیانیه پایانی منصرف شد و این امر نشان می دهد که آمریکا تا چه اندازه از رهبران جهان درباره تعدادی از موضوعات دور شده است.

اما این اجلاس بازتاب هایی را در رسانه های غربی داشت.

** دیلی بیست: ترامپ گناه را به گردن اوباما انداخت

 روزنامه آمریکایی «دیلی بیست» در مطلبی به قلم «جاستین باراگونا» نوشت: ترامپ در این اجلاس بار دیگر «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا را سرزنش کرد.

ترامپ در این اجلاس در خصوص الحاق کریمه همه را مقصر شناخت به جز «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه.

وی با تکرار تبلیغات روسیه، سفر خود را به پایان رساند و بار دیگر مدعی شد که این کشور در سال ۲۰۱۴ از گروه «جی ۷» خارج شد زیرا پوتین، اوباما را با الحاق کریمه از اوکراین دور زد.

ترامپ گفت عضویت روسیه در اجلاس بهتر است و بعد اوباما را در موضوع الحاق کریمه مقصر شناخت.

 

**ووکس: تلاش ترامپ برای برگزاری اجلاس «جی ۷» در تفریحگاه اختصاصی با هدف کسب منفعت است

تارنمای «ووکس» نوشت: یکی از بارزترین نشانه های فساد رئیس جمهوری آمریکا این است که او می خواهد اجلاس سال آینده «جی ۷» در باشگاه شخصی او در فلوریدا برگزار شود؛ اقدامی که نشان می دهد که ترامپ تا چه اندازه به فکر رواج فساد است.

«جوردن لیبوویتز» مدیر ارتباطات مرکز شهروندان مسئول و اخلاقیات در واشنگتن در مصاحبه با ووکس گفت: برگزاری این اجلاس در این باشگاه یک دستاورد بزرگ بین المللی برای کسب و کار ترامپ خواهد بود.

** سی ان ان: فرار ترامپ از نشست آب وهوایی اهمیتی نداشت

شبکه خبری «سی ان ان» نوشت: ترامپ روز دوشنبه قبل از پایان اجلاس از شرکت در نشست رهبران برای بررسی اقداماتی که می تواند کره زمین را از گرم شدن تدریجی و مشکلات اقلیمی نجات دهد، شرکت نکرد و خود را با دیدارهای دوجانبه با رهبران آلمان وهند مشغول کرد.

در این نشست به جای ترامپ یک مقام ارشد دولت آمریکا حضور یافت.

ترامپ بارها درباره تغییرات آب و هوایی ابراز تردید کرده و آن را فریب ابداع شده از سوی چین توصیف کرده است.

سی ان ان نوشت: همه شواهد این حقیقت را نشان می دهند که اولا ترامپ دلش نمی خواست در اجلاس «گروه ۷» حضور داشته باشد، دوما، او تمایل دارد دستکم در اقدامی نمایشی نشان دهد که رابطه خوبی با دیگر رهبران دارد و سوما، از مدتها قبل درباره تغییرات آب وهوایی تردید داشته است.

** بیزنس اینسایدر: ترامپ در دنیایی متفاوت از واقعیت ها زندگی می کند

بیزنس اینسایدر در گزارشی نوشت: اقدام ترامپ در گسترش اکاذیب و دروغ امری نامتعارف نیست اما عملکرد او در اجلاس «جی ۷» نشان داد که وقتی بحث جایگاه او در عرصه جهانی در میان است، ترامپ در جهانی کاملا متفاوت از واقعیت ها زندگی می کند.

ترامپ در سراسر هفته قبل از برگزاری اجلاس، ادعاهای گمراه کننده ای را درباره مسائل کلیدی و روابطش با دیگر رهبران جهان مطرح کرد. اما اقدامات او همچنین نشان می دهد که چطور آمریکا به شکل فزاینده ای در میان کشورهای توسعه یافته جهان منزوی شده است.

ترامپ گفت جنگ تجاری او با چین در بین کشورهای «گروه ۷» محبوبیت دارد اما این طور نبود.

او درباره وضعیت کلی اقتصاد آمریکا فخرفروشی کرد در حالیکه کارشناسان می گویند که اقتصاد آمریکا در سرازیری رکود قرار دارد. ترامپ گفت دیگر اعضای «جی ۷» از دعوت او از روسیه برای ملحق شدن به این گروه حمایت می کنند که این واقعیت نداشت.

** وب سایت آمریکایی: آمریکا قرار منشور اظهارات توهین آمیز در اینترنت را امضا نکرد

وب سایت آمریکایی «Cnet» نوشت: مکرون گفت همه اعضای «جی ۷» منشور اظهارات توهین آمیزدر اینترنت را امضا کرده اند اما آمریکا به دلایل حقوقی آن را امضا نکرده است.

فرانسه به عنوان میزبان اجلاس، ابتدا امیدوار بود که غول های رسانه های اجتماعی را وادار کند این منشور را امضا کنند. فیس بوک، اسنپ چت و گوگل در میان پلتفورم هایی بودند که انتظار می رفت این منشور را امضا کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.