رادیو بین المللی فرانسه روز شنبه و در آستانه چهل و دومین "شنبه سیاه" تجمع ها و تظاهرات معترضان به سیاست های اقتصادی دولت موسوم به جنبش "جلیقه زردها" نوشت: رودریگه از رهبران جنبش جلیقه زردها به دلیل خستگی جسمی و روحی در خانه استراحت می کند.

بیش از ۹ ماه است که از آغاز اعتراض های ضد نظام سرمایه داری و سیاست های اقتصادی دولت که با ۳۰۰ هزار نفر آغاز شد می گذرد. ۱۷نوامبر ۲۰۱۸/ ۲۶آبان ۹۷ نقطه آغاز این حرکت بود.

یکی از سخنگویان جلیقه زردها به شبکه خبر فرانسه (LCI) گفته رودریگه، توصیه‌های پزشک خود را دنبال کرده و در خانه سالمندان برای استراحت سکونت می کند. او گفته این رهبر جنبش جلیقه زردها خسته است.

رادیو بین المللی فرانسه گزارش داد: مردی که در جریان تظاهرات یکی از چهره های شاخص جنبش شد، "سرکوب پلیس که علیه شخص او اعمال می شود" را محکوم کرد و گفت که به او توهین شده است و برای چند هفته بویژه در شبکه های اجتماعی سیبل(هدف) کاریکاتوریست ها خواهد شد.

او همچنین مدعی شده که تهدید به مرگ شده و این موضوع خانواده وی را نیز نگران کرده است. او می گوید که در خیابان توسط "پنج قلاده سگ بزرگ" ترسانده شده است.

رودریگه می گوید که او یک شهروند و یک لوله کش ساده است. کسی که قصد ندارد اجازه دهد تا مبارزه اش متوقف شود.

این رهبر جنبش جیلقه زردها امیدوار است که بتواند در رویدادهای آتی جنبش جلیقه زردها که از هفتم سپتامبر/ ۱۶شهریور در سراسر فرانسه از سر گرفته می شود شرکت کند.

رودریگه پس از آن که در جریان تظاهرات ماه های نخست اعتراض ها از ناحیه یک چشم دچار آسیب جدی شد به نماد این جنبش معترض تبدیل شد.

علاوه بر رودریگه، ۲۳ نفر دیگر در جریان اعتراض های بیش از ۹ ماه گذشته جلیقه زردها با استفاده پلیس فرانسه از اسلحه فلش بال از ناحیه یک یا ۲ چشم آسیب جدی دیده اند.

"اوئست فرانس" هم نوشت: دادگاهی در شهر "روش - سور- یون" (La Roche-sur-Yon) شهری در شهرستان "وانده" در ناحیه "دو لا لوآر"، یک مرد ۲۰ساله را در جریان تظاهرات جلیقه زردها در این منطقه در نهم فوریه امسال محکوم کرد.

به غیر از این، پرونده های دیگری در این دادگاه در این ارتباط گشوده شده است.

همچنین به نوشته این نشریه، در "سن لو" (Saint-Lô) هم ، ۴۰ نفر از جلیقه زردها خواستار عدالت اجتماعی بیشتر و توجه کردن به خواسته های شهروندان فرانسوی بویژه در چشم انداز انتخابات ۲۰۲۰ شهرداری ها شده اند.

اوئست فرانس به نقل از «ژک کواَن تنل» سخنگوی جلیقه زردها در سن لو نوشت: پس از ۹ ماه، تجمع های جلیقه زردها بازتاب های زیادی در جهان داشته است.

راهپیمایی جلیقه زردها در سن لو با تجمع ۴۰نفر در مرکز "لا مانش" آغاز شده است.

او می گوید: ما خواهان درگیر شدن در فعالیت های شهرداری هستیم و از همه شهروندان درخواست خواهیم کرد که شهر بازی این شهر افتتاح شود. لازم است هر کسی بتواند درباره زندگی در شهر خود اظهار نظر کند.

انتخابات شهرداری ها در فرانسه برای ماه مارس ۲۰۲۰/ فروردین ۹۹ تعیین شده است و جلیقه زردها می خواهند بدون این که لزوما" در ارائه لیست ها تصمیمی بگیرند در این بحث شرکت کنند.

"لو پاریزین" هم روز شنبه نوشت: در حالی که از سرگیری تظاهرات جلیقه زردها، برای بازگشت دور از انتظار نیست، تجار و صاحبان کسب و کار به سختی در حال بهبود خسارت و درآمدهایی که در طول چندین ماه از دست داده اند، هستند.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، خسارت ناشی از جنبش جلیقه زردها در پاریس ۹۰ میلیون یورو و ۲۱۷ میلیون یورو برای کل فرانسه طبق آمار ارائه شده در سی ام ماه می بوده است.

۱۱خرداد/ یکم ژوئن ، شبکه تلویزیونی «بی اف ام» فرانسه اعلام کرد: خیابان «شانزه لیزه» به عنوان زیباترین خیابان جهان به دلیل اعمال محدودیت های دولت در برگزاری تجمعات اعتراضی، گردشگران خود را از دست داده است.

این شبکه تلویزیونی افزود: از زمان آغاز جنبش جلیقه زردها خیابان‌ها و مغازه‌ها در اطراف شانزه لیزه خالی است و حمل و نقل عمومی متوقف شده و ماههاست که بازاریان در این خیابان بیکار هستند.

معترضان دولت مکرون، در ۱۶ مارس/۲۵اسفند که آن را روز "هشدار" به رئیس جمهور فرانسه اعلام کرده بودند، به خیابان‌ها آمدند و در تظاهراتی بی سابقه، خشم خود را نسبت به بی تفاوتی‌های دولت به خواسته‌هایشان اعلام کردند.

در جریان اعتراض های این روز بیشترین خسارت ها به صاحبان کسب و کار در فرانسه بویژه شانزه لیزه وارد شد.

دولت فرانسه به رغم انتقادهای شدید، همچنان بر استفاده پلیس از اسلحه بسیار خطرناک فلاش بال(ال.بی.دی) برای مقابله با معترضان به سیاست های اقتصادی دولتی موسوم به جنبش «جلیقه زردها» اصرار دارد.

رادیو "ب.اف.ام" فرانسه روز چهارشنبه گذشته گزارش کرد: وزیر کشور فرانسه می گوید، آماده بازبینی کلیات نظم عمومی است اما از استفاده فلاش بال دفاع می کند.

طبق آخرین آمارهایی که «کریستف کاستانر» به این رسانه فرانسوی اعلام کرده، ۲۴۴۸ نفر از تظاهرکننده‌ها و ۱۷۱۷ نفر از بین نیروهای پلیس در جریان درگیری‌ها تاکنون زخمی شده اند.

به گفته او، در مجموع، بازرسی کل پلیس ملی فرانسه به جرم استفاده غیرقانونی از پلیس، ۲۶۵ پرونده دریافت کرده که از این تعداد ۱۰۵ مورد به دادستانی ارجاع شده است.

اعتراضات جلیقه زردها از زمانی آغاز شد که دولت مکرون طرح افزایش مالیات بر سوخت شامل بنزین و گازوئیل را در بودجه سال ۲۰۱۹ ارائه کرد.

جلیقه زردها با اشاره به شرایط سخت معیشتی خود افزایش مالیات سوخت را موجب افزایش قیمت ها و فشار بیشتر بر خود تلقی می کنند و از همان زمان در روزهای شنبه هر هفته با حضور در خیابان های شهرهای مختلف علیه اقدامات دولت مکرون و سیاست های اقتصادی وی اعتراض می کنند.

پیشتر، دفتر سازمان حقوق بشر در فرانسه و اتحادیه کارگری این کشور در بیانیه هایی خواستار خودداری پلیس فرانسه و منع استفاده از گلوله های فلش بال علیه معترضان شده بودند اما با این حال، شورای دولتی فرانسه، وجود خشونت‌ بسیار در تظاهرات جلیقه زردها را توجیهی برای استفاده از این اسلحه ها و گلوله ها دانسته و اعلام کرده که این سلاح «ابزار مناسبی» برای مقابله با تظاهرات کنندگان و «مجاز» است.

این نخستین بار نیست که استفاده از چنین سلاح هایی برای مقابله با معترضان از سوی مقامات فرانسه مورد حمایت قرار می گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.