پروانه سلحشوری در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) و در جریان بررسی صلاحیت علی‌اصغر مونسان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان مخالف گفت: سازمان میراث فرهنگی درحالی با مصوبه مجلس تبدیل به وزارتخانه شد که دولت با آن مخالف بود و در نهایت بعد از تأیید شورای نگهبان با ناراحتی آن را پذیرفت. امروز آقای مونسان می‌گوید که تلاش مجلسی‌ها و نمایندگان باعث تبدیل شدن سازمان به وزارتخانه شده است ولی همین فرد در طول دو سال مسئولیت‌اش در سازمان به طور مستمر با این امر مخالفت داشت.

وی خطاب به نمایندگان گفت: آیا دولت به ما پیام نداده بود که برای او فرقی نمی‌کند که سازمان تبدیل به وزارت شود یا خیر و آن‌ها در نهایت کار خودشان را انجام می‌دهند. دولت حتی نمایندگان را لایق مشورت نمی‌داند. امروز چطور کسی که وزارتخانه شدن این سازمان را قبول نداشت می‌خواهد سکان‌دار آن باشد.

سلحشوری افزود: در تمام مدت تعیین معیارهایی برای تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه تلاش شد شاخصه‌های مناسب در نظر گرفته شود و در تمام این مدت تلاش کردم استدلال‌ها و پیام‌های اساتید را به نمایندگان منتقل کنم.

نماینده تهران با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی مونسان گفت: متأسفانه آمارهای ارائه شده در برنامه آقای مونسان بعضا مخدوش و بدون پشتوانه است. در جایی ایشان به ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی با چهارهزار پروژه و در جایی دیگر با دو هزار پروژه اشاره می‌کنند. ایشان در جایی صحبت از ساخت موزه‌ها را هر چند روز یک بار مطرح کرده که معلوم نیست قرار است این موزه‌ها کجا ساخته شده و بحث استانداردسازی آن‌ها چگونه است. همچنین در بخشی از برنامه به اقدامات پیش بینی شده برای سال ۲۰۱۸ اشاره کرده غافل از اینکه امسال سال ۲۰۱۹ است. کاش حداقل خودشان یک بار برنامه پیشنهادی را مطالعه می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: این روزها مبارزه با فساد جدی است اما تعدادی از مدیران منصوب آقای مونسان همچون مدیرکل سابق استان‌های قزوین، تهران و هرمزگان تحت پیگرد قانونی هستند. ما صحبت از شفافیت در مبارزه با مفاسد می‌کنیم اما سازمان میراث فرهنگی تنها در سامانه مربوطه هفت گزارش در این باره ارائه کرده است.

به گفته سلحشوری، مونسان در دو سال مسئولیت خود شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تشکیل نداد که این شورا می‌توانست کمک شایانی در این حوزه داشته باشد. ایشان از نقش موثر مجلس و تعامل با نمایندگان سخن می‌گوید اما معاونت حقوقی و پارلمانی را منحل و در معاونت سرمایه‌گذاری سازمان ادغام کرد.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: ایشان به موضوع تراز مثبت گردشگری اشاره دارد اما سوال این است که این تراز به دلیل عملکرد ضعیف دولت در کنترل نرخ ارز بوده و یا فعالیت‌های ایشان است که به یک باره ایران جزو ارزان‌ترین مقاصد گردشگری شده و از طرفی هزینه سفر مردم به خارج از کشور بالا رفته است.

وی افزود: آقای مونسان می‌گوید که مدیرانش را از کیش نیاورده است. سوال این است افرادی همچون مدیرکل تهران، رئیس حوزه ریاست، مسئول فعلی معاونت گردشگری و مدیرکل اسبق تهران مگر از کیش نیامده بودند. از طرف دیگر متأسفانه رابطه آقای مونسان با بدنه سازمان خوب نبود و با منتقدانش هم برخورد مناسبی نداشت. کارشناسان این حوزه معتقدند که وزارت مونسان همچون افتادن از چاله به چاه است.

سلحشوری همچنین اظهار کرد:‌ آقای مونسان از اهمیت آموزش صحبت می‌کند اما مرکز عالی میراث فرهنگی را با ۲۸ سال سابقه منحل کرد. مگر این حوزه نیاز به تربیت نیروی انسانی ندارد؟ ایشان درباره استرداد اموال صحبت می‌کند اما  لیستی از آثار تهیه نشده و اساسا طبقه‌بندی آثار میراث فرهنگی صورت نگرفته است.

وی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: می‌دانم شما از قبل رأی خود را مشخص کرده‌اید اما آن‌هایی که در ایام محرم به آزادی سرور آزادگان اعتقاد دارند می‌خواهم که رأی آزادانه دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.