«آی مجلس آدم باش! کی به شما حق داده شفاف رای ندید؟!...»، «مردهایی که در مجلس هستند و نامرد نیستند، تا وقتی رأی‌ها شفاف نشده، در هر رأی‌گیری رأی خودشان را صریحاً اعلام کنند و الا دارند از این فرصتِ پنهان‌کاری سیاسیون جَلَب، سوءاستفاده می‌کنند.»... این دو جمله تنها بخشی از اظهارات علیرضا پناهیان، روحانی تندروئی است که به حاشیه جنجالی این روزها تبدیل شده است. اظهاراتی که با واکنش نمایندگانی از طیف اصولگرا و اصلاح طلب روبرو شد و خواستار عذرخواهی پناهیان به خاطر این نوع توهین آشکار به وکلای ملت شدند. برخی نیز به او کنایه زدند که معنی طرح دوفوریت را نمی داند و ناآگاهانه انتقاد می کند. در این میان البته توصیه هایی نیز خطاب به این روحانی مبنی بر به رعایت اخلاق و نگه داشتن حرمت منبر عزاداری اباعبدالله (ع) نیز از زبان طیف های مختلف سیاسیون و روحانیون مطرح شد.

این البته اولین بار نیست که پناهیان با چنین اظهارات تندی حاشیه ساز می شود، او شب گذشته نیز حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان را هدف تندروی های خود قرار داد.چندی پیش نیز توهین های آشکاری به رئیس دولت اصلاحات کرد.

اظهارات پناهیان علیه مجلس ناشی از جهل و ناآگاهی است

در همین راستا محمد کاظمی، نایب رییس کمیسیون قضایی مجلس با وارد ندانستن انتقادات این چهره روحانی به طرح شفافیت آرای نمایندگان، به خبرآنلاین گفت: براساس آیین نامه داخلی مجلس آرای نمایندگان علنی نیستند. پس نمایندگان با استفاده از سیستمی که در مجلس وجود دارد رای خود را نسبت به طرح ها و لوایح اعلام می کنند. اما بحث هایی که آقای پناهیان به تازگی مطرح کرده اند ناشی از ناآگاهی و جهل ایشان به قانون است. اگر قرار باشد که شفافیت آرا مطرح شود ، قاعدتا باید قبل از آن این طرح به تصویب منتخبان ملت برسد. آقای پناهیان نمی تواند بجای منتخبین ملت و جای نمایندگان مردم چیزی را تحمیل کند. بهرحال  در همه مجالس دنیا  با آرایی که اکثریت و اقلیت دارد ، طرح ها و لوایح به تصویب می‌رسند. این اظهارات آقای پناهیان، ناشی از جهل ایشان بوده و کاملا غلط است. 

واعظ اول باید خودش اخلاق را رعایت کند بعد مردم را موعظه کند

وی افزود: همچنین آقای پناهیان به این امر نیز جاهل و ناآگاه است، که منبری که ایشان بر روی آن سخن می گوید ، مردم آن را بعنوان جایگاه پیامبر می شناسند. متاسفانه ایشان واعظ غیر متعظ شده است، واعظی که می خواهد بر روی منبر مردم را وعظ کند باید قبل از آن خودش اخلاق، ادب، متانت و حرمت را یاد گرفته باشد، بعدا از این منبر مردم راموعظه کند . پس ابتدا باید برای ایشان کلاس ترتیب داده و ایشان نسبت به شناخت قوانین کشور یک دوره کارآموزی طی کنند.

آقای پناهیان قبل از اینکه بر روی منبر مطلبی را بیان کنید درباره اش مطالعه کنید

این نماینده مجلس افزود: همچنین ایشان باید یاد بگیرد از منبر منتسب به جایگاه پیامبر بی ادبی و توهین نکند، متانت و اخلاق را حتما حفظ کند. من بعنوان نماینده ملت از آقای پناهیان می خواهم که قبل از این که بر روی منبر مطالبی را عنوان کند حتما مطالعه لازم در آن زمینه را داشته باشد که مبادا اظهاراتی خلاف واقع و اشتباه مطرح کند.

هیات رئیسه مجلس نسبت به اظهارات پناهیان اعلام جرم و شکایت کند

این عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس ادامه داد: از هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، بخصوص جناب آقای لاریجانی درخواست می کنم ، از آقای پناهیان به اتهام توهین و اهانت به نمایندگان ملت ، که در واقع توهین و اهانت به مردم محسوب می شود اعلام شکایت و جرم شود. به نظرم قوه قضاییه  هم کاملا باید به این موضوع رسیدگی  کند. البته بعد از بازگشایی مجلس قاعدتا باید فراکسیون ها در این خصوص اظهار نظرکرده و موضع بگیرند خصوصا اینکه ایشان دارای تریبون است و صدا و سیما هم بعضا منبرهای وی را پخش می کند .

کاظمی درباره توهین های پناهیان به رئیس جمهور سابق نیز گفت: ما از عالمان دینی آموخته ایم که دفاع از مظلوم واجب است . در حال حاضر آقای خاتمی در یک موضع مظلومیت خاصی قرار گرفته است . از مسئولان درخواست می کنم که توهین به آقای خاتمی را بعنوان توهین به مظلومی که حق دفاع از خود در نظام جمهوری اسلامی ایران را ندارد را پاسخگو باشند.

هرچه به انتخابات نزدیک می شویم دایره بی اخلاقی گسترش پیدا می کند

وی گفت: از سویی در سالهای اخیر متاسفانه بی اخلاقی در جامعه بشدت رواج پیدا کرده است، چون یا برخوردی با این بی اخلاقی ها نمی شود یا جریانی و جناحی  برخورد می شود ، از این روی می بینیم که بخصوص هجمه و حمله به بزرگان اصلاح طلب و جریانی که منصوب به این جریان فکری است صورت می گیرد. من بعنوان نماینده ملت از قوه قضاییه درخواست می کنم از انجایی که ما هر چه به انتخابات نزدیکتر می شویم دامنه بی اخلاقی ها گسترش پیدا می کند نسبت به موضوع حساسیت بیشتری داشته باشد و مدعی العموما در مقابل جسارت ها و پرده دری ها ورود کند و نگذارد بیش از این فضای جامعه توسط برخی از افراد مخدوش شود.

دادستان برای پناهیان پرونده تشکیل داده و او را تحت تعقیب قرار دهد

نماینده مردم ملایر گفت: البته توهین به مقامات، نیاز به شاکی خصوصی ندارد . من به دادستان تهران عرض می کنم _ چون ظاهرا این مطالب آقای پناهیان در تهران عنوان شده است _  که بر اساس مقرارت قانون مجازات اسلامی توهین به مقامات که از جمله نمایندگان هم از مقامات سیاسی کشور محسوب می شوند ،برای تعقیب توهین کننده، نیاز به شاکی خصوصی نیست. معتقدم اگر این سخنان در تهران عنوان شده دادستان تهران واگر در قم  یا هر استان دیگری عنوان شده است دادستان  حوزه قضاییه  مربوطه می باید برای آقای پناهیان تشکیل پرونده دهد واز لحاظ  قضایی ایشان را تعقیب کند .  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.