به گزارش روز پنجشنبه رویترز، این توافق همزمان با تلاش دو کشور برای رفع اختلافات دوجانبه حاصل آمد.

ایتالیا مدتها از تنها ماندن در مدیریت صدها هزار مهاجری که به امید زندگی بهتر در اروپا از مسیر دریایی استفاده می کنند، شکایت داشته است. این مساله تنش هایی را در روابط رم و پاریس برانگیخت و ایتالیا با بیان این که سازمان های غیردولتی فرانسه نقش کلیدی در نجات مهاجران داشته اند اما دولت فرانسه اقدام کافی برای کمک به آنها بکار نبسته است، ازاین موضوع ابراز نارضایتی کرده است.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه در کنفرانسی به همراه «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا  خطاب به خبرنگاران در رم گفت: من آنچه را که ایتالیا از سال ۲۰۱۵ (آغاز مهاجرت گسترده به اروپا) تجربه کرده را کم اهمیت نمی دانم اما بسیاری از سوء تفاهمات و بی عدالتی ها هم وجود داشته است.

مکرون با تاکید بر ضرورت وجود یک سازوکار اروپایی خودکار برای پذیرش مهاجران افزود، کشورهای اتحادیه اروپا که از شرکت در این طرح خودداری می کنند باید «با جدیت جریمه شوند».

کونته در این زمینه گفت: حمایت فرانسه را برای ایجاد چنین سازوکاری برای مدیریت توزیع دوباره مهاجران جلب کرده است. این بدان معنا است که ایتالیا می تواند به ۲۸ کشور دیگر عضو اتحادیه برای پذیرش خودکار سهمی از همه مهاجران تازه وارد به محض نجات آنها از دریا اتکا کند.

نخست وزیر ایتالیا همچنین اظهار داشت مساله مهاجرت نباید به دستور کار ضد اروپایی دامن بزند.

مقامات دو  کشور از ارائه جزییات بیشتری خودداری و فقط اشاره کردند که این مساله به زودی در نشست وزیران کشور اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد.

روابط ایتالیا و فرانسه که از قدیم متحدانی نزدیک بوده اند، در دولت قبلی ایتالیا با حملات دو معاون وقت نخست وزیر این کشور به مکرون در رابطه با مهاجرت به وخامت گرایید. در فوریه گذشته پاریس سفیر خود در رم را برای اولین بار از زمان جنگ جهان دوم فراخواند. علت این فراخوانی، دیدار «لوئیجی دی مایو» سیاستمدار ایتالیایی با معترضان «جلیقه زرد» درفرانسه بود که در اعتراضات خشونت بارعلیه برنامه های اصلاحات اقتصادی مکرون نقش دارند.

 یکی دیگر از موضوع های مورد توافق فرانسه و ایتالیا توافق بر سر مسائل لیبی بود.

 کونته در این زمینه گفت که  آنها درباره «طرح مشترکی» به توافق رسیده اند و خواستار نشست همه طرف های درگیر در این کشور در تلاش دیگری برای تحکیم صلح هستند.

ایتالیا قبلا فرانسه را به تضعیف تلاش های رم در پایان دادن به جنگ داخلی لیبی متهم کرده بود اما مکرون تاکید دارد که دوکشور همکاری نزدیکی داشته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.