به گزارش روزنامه "الوطن" سوریه، منابع آگاه فاش کردند که جلسات نخست این کمیته انتظار می رود در پایان ماه اکتبر در شهر ژنو برگزار شود.

"آنتونیو گوترش" دبیر کل سازمان ملل متحد دیروز در کنفرانس خبری به دنبال دیدار "ولید معلم" وزیر خارجه سوریه و "گیر پیترسون" فرستاده این سازمان به این کشور، از تشکیل کمیته قانون اساسی خبر داد و افزود که جلسات نخست این کمیته در هفته های آینده در ژنو تشکیل خواهد شد.

وی افزود که تشکیل این کمیته می تواند شروعی برای روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه باشد.

تغییر قانون اساسی سوریه یکی از اقداماتی است که در جریان حل بحران این کشور از سوی مخالفان دولت بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل همواره به عنوان یکی از خواسته های مهم در جریان نشست های آستانه و سوچی مطرح و از سوی کشورهای ضامن برای حل این بحران دنبال شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد هم ۲۸ آذر ماه ۱۳۹۴ قطعنامه شماره ۲۲۵۴ را با عنوان "نقشه راه عملیات انتقال سیاسی در سوریه" با اجماع اعضا تصویب کرد.

بر اساس توافق های قبلی ترکیب اعضای این کمیته شامل ۵۰ نماینده دولت سوریه ، ۵۰ نفر از مخالفان و ۵۰ نفر از گروه های جامعه مدنی و مستقلین این کشور خواهد بود .

سوریه از اسفند ماه ۱۳۸۹ درگیر بحرانی است که این روزها وارد هشتمین سال خود شده است.

در اولین سال شروع بحران در این کشور دولت سوریه بنابر خواست مخالفان دست به اصلاحات و اقدامات اصلاحی فراوانی در راستای خواسته های معترضان زد که از جمله آنها می توان به اصلاح قانون اساسی و قانون مطبوعات و آزادی برخی مخالفان از زندان و آزادی برگزاری نشست های آنان اشاره کرد.

پنجمین قانون اساسی سوریه در تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۱۲ و یک سال پس از آغاز بحران در این کشور تدوین و همه ‌پرسی مربوط به آن نیز در تاریخ ۲۶ فوریه ۲۰۱۲ برگزار شد و به تصویب رسید، ولی نتوانست خواسته های مخالفان را تامین و آرامش را در این کشور غرب آسیا برقرار کند و حتی برخی از آنان که به روش های مسلحانه برای تغییر قدرت در سوریه معتقد بوده و همچنان بر ادامه این راه با وجود شکست های مکرر تاکید دارند ، همه پرسی قانون اساسی مزبور را تحریم کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.