«راب مک ایر» عصر جمعه با انتشار فیلمی در حساب اینستاگرامی سفارت انگلیس در تهران اظهار داشت: حوادث ماه‌های اخیر باعث افزایش تنش در منطقه شده و امنیت بین الملل را به خطر انداخته است؛ این وضعیت روی روابط ایران و بریتانیا نیز تاثیری مستقیم داشته است، این روابط بسیار مهم هستند به همین دلیل نگاه بریتانیا به وضعیت کنونی را توضیح می دهم.

وی افزود: ۲ روز پیش وزیر امور خارجه بریتانیا (دومینیک راب) در سخنرانی خود در پارلمان ابراز امیدواری کرد که بریتانیا بتواند با ایران و دیگر شرکای بین المللی همکاری کند تا تنش‌ها کاهش یابد و اعتماد باز گردد.

مک ایر گفت: هدف ما همچنان حفظ برجام و نیز ایجاد شرایط مناسب برای مذاکراتی است که مسائل بیشتری را فرا گیرد تا منافع ایران و جامعه بین الملل تامین شود، ‌اما اقداماتی مثل حمله به تانکرها در دریای عمان، اختلال در کشتیرانی در آب‌های بین المللی خلیج فارس و حمله به تاسیسات نفتی عربستان رسیدن به این هدف را سخت تر کرده است.

سفیر انگلیس افزود: در دنیای امروز این حوادث عواقب بسیار گسترده ای دارد، باعث تعجب نیست کشورهای سراسر دنیا نسبت به وقوع این حوادث ابراز نگرانی کرده اند و آنهایی را که پشت این حملات بوده اند، محکوم کرده اند.

وی گفت: به همین دلیل در حال همکاری با شرکای خود است تا از کشتیرانی بین المللی حمایت کند، و نیز بازیگران منطقه ای از جمله خود ایران را تشویق کند تا در راستای کاهش تنش‌ها و بر اساس اصول اولیه قوانین بین الملل، گام بردارد.

مک ایر با بیان اینکه نخست وزیر بریتانیا (بوریس جانسون) این هفته در نیویورک تعهد این کشور را نسبت به حفظ برجام بار دیگر مورد تاکید قرار داده است، تصریح کرد: ما تلاش های گسترده ای را در همکاری با شرکای اروپایی و نیز ایران انجام دادیم تا از جریان تجارت با ایران حمایت شود و اثر تحریم ها کاهش یابد.

مک ایر خاطرنشان کرد: ما متوجه شرایط سخت اقتصادی در ایران هستیم، اگر قرار است برجام پا برجا بماند، لازم است تا ایران از قدم‌هایی که برداشته است بازگردد و دوباره به این قرارداد کاملا پایبند باشد.

سفیر انگلیس در تهران تصریح کرد: ما معتقدیم که در جریان تلاش ها برای حل اختلاف بین المللی مذاکره سازنده نسبت به فشار و انزوا اولویت دارد، اگر چه ایران و بریتانیا در مورد مسائل بسیاری مواضع متفاوتی دارند بریتانیا به همکاری با دولت ایران از طریق مجاری دیپلماتیک ادامه خواهد داد، تا اختلافات بین دو کشور برطرف شود و همکاری هایمان در مواردی همچون تجارت، مسائل مربوط به مهاجرت و صدور ویزا، همکاری دانشگاه ها و ارتباطات میان مردم دو کشور را افزایش دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.