آیین تکریم یونس شکرخواه، استاد علوم ارتباطات و روزنامه‌نگار پیشکسوت امروز (سه شنبه ۱۶ مهر) به همت معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه نشرآوران و فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.

محمد خدادی (معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمود دعایی (سرپرست روزنامه اطلاعات)، حسن نمکدوست، محمدمهدی فرقانی، هادی خانیکی و جمعی از اهالی رسانه از جمله حاضران در این مراسم بودند.

صالحی: معلمی بود که درسش به دانشگاه محدود نشد

در این پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط سید محمد طباطبایی، دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور به این شرح قرائت شد: 

«شکرخواه در هر جایگاهی، از روزنامه‌نگار گرفته تا مدرس دانشگاه، از مدیر رسانه تا مشاور ارتباطی، همواره تلاش کرده تا آنچه در راستای خدمت به مردم و پاسداری از ارزش‌های انسانی است محقق شود. نقش معلمی او در عرصه علم ارتباطات به ویژه توسعه ارتباطات الکترونیکی و روزنامه‌نگاری برخط بر همه فعالان این عرصه روشن و واضح است. معلمی که کلاس درسش محدود به دانشگاه نشد و نیست و از هر فرصت و ظرفیتی برای آموزش نسل تازه استفاده کرده، اکنون چون درختی مهربان سایه‌اش را بر چند نسل از شاگردان خود گسترانیده است.»

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه تحقق فرهنگ در جامعه به وسیله رسانه و دانش ارتباطات بوده است، درباره شکرخواه گفت: «اخلاق، کرامت، پایداری در امانت و تلاشگری از ویژگی‌های بارز یونس شکرخواه است. او در درست نویسی، کامل نویسی و پرهیز از هر راست نویسی مهارت خاصی داشت. شکرخواه روزنامه‌نگاری برخط را در ایران پایه‌گذاری کرد که حاصل آن رسانه‌های جام‌جم آنلاین و همشهری آنلاین است.»

او ادامه داد: «ایشان دوستی مهربان است که مهم‌تری ویژگی‌اش وجه اخلاقی‌ اوست، این خصلت اخلاقی کیفیت ارتباطات را برای ایشان و به دنبال آن روزنامه‌نگاری کیفی را ایجاد کرده است. او هیچگاه در روزنامه‌نگاری آبروی کسی را نبرد و اجازه آبروریزی علیه دیگران را نداده است.»

خدادی: برای یونس شکرخواه یک مثلث در نظر گرفته‌ام

سپس محمد خدادی با حضور روی صحنه درباره این پیشکسوت حوزه مطبوعات، بیان کرد: «برای یونس شکرخواه یک مثلث را در نظر گرفتم که یک ضلع آن اخلاق، ضلع دیگرش مهارت و ضلع سوم هم دانش اوست. ما نیاز داریم تا در جامعه مطبوعاتی ایران هر سه ضلع را همسو باهم فعال و تقویت کنیم. شکرخواه ایده‌پرداز بسیار خوبی است و بزرگداشت او تجلیل از همه کسانی است که به رسانه می‌اندیشند و با آن زندگی می‌کنند.»

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین دعایی، مدیرمسئول روزنامه اطلاعات گفت: «در دوران حضورم در روزنامه اطلاعات بسیاری کمکم کردند و قوت قلبی برایم بودند که یکی از آنان یونس شکرخواه بود، او با مشق‌هایش به ما سرمشق داد. انصاف، دانایی و ادب از ویژگی‌های بارز شکرخواه است و من به وجود ایشان افتخار می‌کنم.»

محسن اسماعیلی، حقوقدان سخنران دیگر این مراسم بود که درباره شکرخواه گفت: «۲۵ سال است که با استاد شکرخواه در ارتباط هستم و رفاقتی دیرینه دارم. ایشان علاوه بر دانش ارتباطات هنرش را هم دارند. او آثار متعددی دارد و شاگردان بسیاری تربیت کرده است. فروتنی، بی‌ادعا بودن، همیشه خندان و تشنه به یادگیری بارزترین ویژگی های یونس شکرخواه است. اگر بخواهم تیتری برای حضور خود در این مراسم بنویسم این است: من به احترام تلفیق دانش و منش به اینجا آمدم.»

شکرخواه: یاد گرفتیم آویزان قدرت نباشیم

بخش پایانی این مراسم به تقدیر از شکرخواه اختصاص داشت و او سپس با حضور پشت تریبون گفت: «من مهربانی را از مهدی فرقانی، ذکاوت و سرسختی را از خانیکی، تکنیک را از فریدون صدیقی، آرامش را از منصور سعدی و بزرگ منشی را از آقای دعایی آموختم. در تمام این سال‌ها که فعالیت کردم همواره یاد گرفتم تا پاکتی از جایی دریافت نکنیم، نسل ما نسل حاصل جمع‌هاست و همواره ترجیح می‌دهیم تجربه‌هایمان را در اختیار سازمان‌ها قرار دهیم اما خودشان تمایلی ندارند. ما بازنشسته نیستیم بلکه باز ایستاده‌ایم.»

او ادامه داد: «ما اهل باندبازی نبودیم و روزنامه‌داری را به مخاطبان آموزش داده‌ایم، به ما یاد دادند آویزان قدرت نباشیم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.