به گزارش اسکای نیوز عربی، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان تصریح کرد، سفر اخیرش به ریاض و ابوظبی در چارچوب روابط تاریخی متمایز با "کشورهای برادر" و با هدف بررسی راه‌های توسعه این روابط و نتیجه تفاهم‌های حاصل شده، صورت گرفت که به پیشبرد بسیاری از پرونده‌ها کمک می‌کند.

حمدوک در ادامه افزود: کمک‌هایی که سودان به دست آورد به طور چشمگیری در حل مشکلات مالی این کشور و و واردات مواد ضروری مانند سوخت، گندم، دارو و کود سهیم بوده است.

این مسئول سودانی نسبت به ارتقای سطح این روابط با سرمایه‌گذاری‌های کشورهای دوست سودان که دارای عناصر و امکانات بسیاری هستند، ابراز امیدواری کرد. حمدوک در ادامه گفت: می‌خواهیم فضایی برای جذب سرمایه‌گذاری در سودان ایجاد کنیم و قوانین کافی را برای کسب اعتماد و اطمینان برای سرمایه‌گذاران وضع خواهیم کرد. ما تشکیل مجدد گروه مسئول سرمایه‌گذاری را آغاز کرده‌ایم که همان شورای سرمایه‌گذاری و رقابتی است.

حمدوک گفت: سودان به سرمایه‌گذاری‌ در بخش کشاورزی و زیرساخت‌ها نیاز دارد و دولت سودان تلاش بسیاری دارد که اقتصاد این کشور را بهبود ببخشد.

وی ادامه داد:‌ در صورتی که سودان از منابع کشور به خوبی استفاده کند و کشورهای عربی نیز در راستای حمایت از ما سرمایه‌گذاری کنند، امکان دارد که سودان به یک منبع غذایی برای کشورهای عربی و آفریقایی تبدیل شود.

نخست‌وزیر سودان با اشاره به روند صلح در کشورش گفت: یکی از مهمترین اولویت‌های دولت توقف جنگ و تحقق صلح است و جنبش‌های مسلح به عنوان جناح اصلی در انقلاب سهیم هستند و دولت سودان از هیچ تلاشی در راه برداشتن موانع برای دستیابی به صلح دریغ نمی‌کند.

حمدوک درخصوص حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریست تصریح کرد: این امر کلید حل تمامی مشکلات است و پیش‌بینی می‌شود در بازه زمانی کمتر از یک سال موانع از سر راه سودان برداشته شود.

نخست‌وزیر سودان درباره نحوه تعامل با میراث نظام سابق، گفت: ما عصای سحرآمیز برای حل ۳۰ سال فساد نظام سابق در اختیار نداریم. ما قصد داریم میراث و دارایی نظام قدیم را تفکیک کنیم. عدالت انتقالی یک خواسته واقعی، اصیل و عادلانه انقلاب است و تا رسیدن به این هدف خیالمان آسوده نخواهد شد.

وی تاکید کرد: حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم کلید حل تمامی پرونده‌های دیگر از جمله مشکلات اقتصادی، صلح، پرداخت بدهی‌ها و جذب سرمایه‌گذاری در سودان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.