جبران باسیل در این نشست این سوال را مطرح کرد: آیا زمان بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب فرا نرسیده است؟ آیا وقت آن نشده که حمام خون و تروریسم و موج مهاجرت و پناهندگی متوقف شود؟ آیا وقت آن نرسیده است که آشتی عربی- عربی تحقق یابد؟

آیا باید منتظر چراغ سبز از هر سو باشیم به جز چراغ عربی که امروز باید به عنوان اولین واکنش اتحادیه عرب در قبال تجاوز ترکیه به خاک سوریه به عنوان یک کشور عربی روشن شود تا شمال سوریه مانند جولان از دست نرود و کشورهای قدرتمند ما را دسته بندی و تقسیم نکنند و یکی پس از دیگری از هم جدا نسازند تا جایی که متوجه نشویم چه بر سر همه ما آمده است؛ کشورها یکی پس از دیگری ابتدا از لبنان و اکنون سوریه در چنین مسیری قرار گرفته اند.

وی با اشاره به آوارگی ملت سوریه در نقاط مختلف جهان در جستجوی امنیت گفت: تمام کشورهای دنیا وارد درگیری سوریه شدند و در پرتو تبانی عرب ها و دخالت اروپا و توطئه کسانی که به دنبال زیاده خواهی های خود هستند، کشورهای عربی مانند لبنان ، اردن و عراق از نظر اقتصادی، اجتماعی و امنیتی بهای سنگینی پرداخت کردند و برخی نیز چشم های خود را بسته و برخی دیگر نیز با عقب نشینی، ملت سوریه را در برابر سرنوشت خود و آتش و کشتار رها کردند تا انسان های بی گناه به نام مناطق امن کشته شده و پناهجویان به نام بازگشت داوطلبانه بازداشت شوند و شهرها تحت عنوان راهکار سیاسی مورد نظر برخی طرف ها ویران شود.

باسیل ادامه داد: برخی امروز معتقدند منافع لبنان در تایید عملیات نظامی ترکیه است، زیرا ترکیه در تلاش برای ایجاد منطقه امن به منظور بازگشت پناهجویان سوری است که از کشور فرار کرده اند و در این صورت امکان بازگشت پناهجویان سوری از لبنان به مناطق امن تحت حاکمیت دولت سوریه فراهم خواهد شد.

برخی دیگر نیز منافع لبنان را در جلوگیری از تشکیل موجودیت کُردی می دانند که تمامیت ارضی چهار کشور ایران، ترکیه، سوریه و عراق را تهدید می کند؛ چنانچه این موجودیت شکل بگیرد، پایه تشکیل موجودیت های طایفه ای دیگر در منطقه نیز بنا گذاشته خواهد شد و لبنان نیز از این وضعیت در امان نخواهد ماند، به گونه ای که شاهد تقسیم آن خواهیم بود و در نتیجه موجودیت آن به پایان خواهد رسید.

اما موضع اصولی و حاکمیتی و ملی و عربی لبنان مبتنی بر این است که امکان تجاوز به خاک سوریه به عنوان یک کشور عربی بدون اینکه ما در کنارش قرار بگیریم، وجود ندارد و منفعت حتمی لبنان در اجماع عربی برای حمایت از هر کشور عربی بزرگ مانند سوریه و کوچک مانند لبنان در برابر هرگونه تجاوز به خاک و ملت و عزت و شرافت آن است، فقط حق و اصل عدالت و قانون بین المللی است که حمایت همیشگی را تامین می کند.

باسیل ضمن تشکر از جمهوری مصر به دلیل برپایی این نشست ویژه گفت: از شما می خواهم از درخواستی که بیش از یک سال پیش از همین بلندگو مبنی بر بازگشت سوریه به کرسی ای که از هشت سال پیش خالی ماند است، مطرح کردم، حمایت کنید.

وی با تاکید بر لزوم اجماع کشورهای عربی، نشست ویژه اتحایه عرب با حضور تمام اعضا به منظور تقویت آشتی بین آنان را خواستار شد و گفت: از امروز به بعد دیگر هیچ گونه تجاوز اسرائیلی یا ترکی و یا از سوی هر کشور دیگری بر یک کشور یا ملت عربی جایز نیست، نباید اجازه داد همچنان به عنوان ملت ها و طوایف پراکنده که از یکدیگر ترس داریم و در انتظار آزادی و دموکراسی و حقوق بشر هستیم باقی بمانیم.

اکنون سوال من این است: امروز چه چیزی مانع گشودن کانال گفت و گو بین ما به منظور برقراری صلح داخلی و یا گشودن جبهه جنگ در جستوی صلح خارجی است؟

وزیر خارجه لبنان ادامه داد: جغرافیا قوی ترین دیکتاتور است که نمی توان آنچه بر ما تحمیل می کند، تغییر داد اما تاریخ بهترین معلم است که می توان از آن درس گرفت. نمی توان سر خود را پایین گرفته و جغرافیا و تاریخ را نبینیم و مطالعه نکنیم.

وی تاکید کرد: گفت و گوی صریح گزینه درست است، بدون اینکه کسی آن را نشانه ضعف و شکست بداند و بدون اینکه کسی گمان کند گفت وگوهای پنهانی موجب قدرت و پیروزی می شود و یا او را از گزند دشمنان واقعی منطقه در امان نگاه می دارد، بدون اینکه کسی گمان کند می تواند به تنهایی به امنیت برسد، بنابراین باید با یکدیگر تلاش کنیم که حاصل آن ثبات منطقه و شکوفایی آن خواهد بود در غیر این صورت هیچ کس به نتیجه نخواهد رسید.

باسیل افزود: باید گذشته بد و اختلافات را رها کرد و به امروز نگریست و با یکدیگر تلاش کرد و با سوریه یکصدا شد و در مقابل هر کسی که حرمت سرزمین ما را نقض می کند، اقدامات بازدارنده اتخاذ کرد زیرا وحدت هر کشور عربی در گروی پایبندی به اتحاد و در نظر گرفتن نتایج حاصل از هرگونه تقسیم و تغییر بافت جمعیتی تحت عناوین منطقه حائل یا منطقه امن و یا حضور موقتی بیگانگان  است؛ تا کی می توان شاهد بود که هرگونه وجود موقتی در سرزمین عربی به وجود همیشگی تبدیل شود؟ این حضور همواره با مقاومت صاحبان آن سرزمین از بین رفته است و این پاسخ ما و حق ما و کلید بازپس گرفتن سرزمین عربی سلب شده و وطن های عربی از دست رفته است.

در پی حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه، امروز (شنبه) به دعوت مصر نشست اضطراری اتحادیه عرب برای رسیدگی به این موضوع در قاهره پایتخت این کشور آغاز شد.

این جلسه در مقر دبیرخانه عمومی اتحادیه عرب در قاهره و در سطح وزرای خارجه کشورهای عربی و رؤسای هیئت های عربی به طور غیرعلنی و به ریاست  "محمد علی الحکیم" وزیر خارجه عراق و با حضور "احمد أبوالعیظ" دبیرکل اتحادیه عرب با هدف بررسی اقدام نظامی ترکیه در سوریه برگزار شد.

اتحادیه عرب پیش تر حمله نظامی ترکیه موسوم به "چشمه صلح" را که از روز چهارشنبه ۱۷ مهر ماه آغاز شده است، محکوم و این اقدام را تهدیدی برای برافروختن درگیری های بیشتر در شرق و شمال سوریه و تقویت احتمال بازگشت گروه تروریستی داعش دانست.

رئیس جمهوری ترکیه عصر روز چهارشنبه ۱۷ مهر از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

اقدام ترکیه در حمله به شمال سوریه به رغم مخالفت‌ های گسترده منطقه‌ای و جهانی صورت گرفت. کارشناسان سیاسی و شخصیت های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.