«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو گفت که بحث‌های اولین روز این نشست «صریح و باز» بود. وی اظهار داشت: وزرای دفاع بر لزوم «حفظ وحدت در مبارزه با داعش» از طریق یک ائتلاف گسترده بین‌المللی با حضور اکثر اعضای ناتو تاکید دارند.

حمله ترکیه به شمال سوریه مهمترین موضوع اولین روز از نشست دو روزه وزرای دفاع ناتو در بروکسل بود.

ترکیه گفته با هدف مقابله با پ.ک.ک و نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) و همچنین ایجاد منطقه امن به منظور بازگرداندن آوارگان سوری به شمال آن کشور حمله کرده است.

آلمان هفته جاری پیشنهاد داده بود که نیروهای بین‌المللی برای ایجاد منطقه امنی که ترکیه خواهان تاسیس آن در شمال سوریه است، اعزام شوند.

«مظلوم عبدی» فرمانده ارشد نیروهای کُرد سوریه از این طرح استقبال کرد اما وزرای دفاع ناتو پیشنهاد آلمان مستقیما مورد توجه قرار ندادند.

استولتنبرگ گفت که وزرای دفاع ناتو بر «حمایت گسترده از تعامل جامعه بین‌المللی به منظور یافتن یک راه حل سیاسی» تاکید کردند.

«دیدیه رایندرز» وزیر دفاع بلژیک درباره طرح آلمان گفت: ما به طور اصولی با حصول توافقی برای همکاری مشترک موافقیم اما پس از توافق ترکیه و سوریه اوضاع به کلی فرق کرده است.

پیش از نشست بروکسل، «آنگرت کرامپ کارن‌باوئر» وزیر دفاع آلمان گفته بود که همتایان فرانسوی و انگلیسی وی معتقد هستند که توافق روسیه و ترکیه برای گشتزنی مشترک در «منطقه امن» در داخل سوریه «اساسی دائمی برای یک راه حل سیاسی ایجاد نمی‌کند.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.