به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، در حالی که عربستان از چند هفته قبل مذاکرات سیاسی و نظامی غیرمستقیمی با انصارالله دارد، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هر روز به عملیات‌های خود علیه نیروهای عربستانی و مزدوران دولت مستعفی یمن در جبهه‌های مرزی جیزان ادامه می‌دهند.

با وجود تنش‌های نظامی یک هفته اخیر گفت‌وگوها میان فرماندهان نظامی عالی رتبه عربستانی و یمنی متوقف نشده و همزمان هیئت مذاکره کننده صنعا در مسقط به تلاش‌های دیپلماتیک خود ادامه می‌دهد، همچنین مارتین گریفیث، فرستاده سازمان ملل به یمن پس از سفر به ریاض و دیدار با خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان، این هفته برای دومین بار در ماه میلادی جاری به صنعا سفر کرد.

تمامی این اقدامات حاکی از تمایل ریاض برای خروج از باتلاق جنگ یمن پس از ناکامی‌ها در دستیابی به اهداف آن هستند. اینکه مذاکرات این دوره مستقیما میان یمن و عربستان و به دور از دولت هادی است، تحولی بزرگ در روند بحران محسوب می‌شود.

با وجود اینکه مذاکرات مشابهی که در حال حاضر برقرار است، همچنان شکننده است اما به کاهش چشمگیر حملات هوایی به استان‌های یمن منجر شده و در آزادسازی کشتی‌های سوخت مصادر ه شده توسط ائتلاف نقش بسزایی داشته است و پس از شکست مذاکرات سوئد در دستیابی به راه‌حلی برای فعالیت‌های دریانوردی، این مذاکرات بار دیگر مساله فرودگاه بین‌المللی صنعا را مورد توجه قرار داد. همچنین این مذاکرات در اجرای توافقنامه استکهلم درباره حدیده نیز نقش داشت.

مارتین گریفیث در دیدار با عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله پیشنهاد آتش‌بس موقت را داد اما الحوثی پاسخ داد، "آتش‌بس تنها با صلحی جامع محقق می‌شود، صلح جامع و راه‌حل عادلانه گزینه درست‌تری برای حل تمامی مشکلات است". هیئت صنعا نیز در دیدار با نمایندگان برخی کشورها در مسقط بر لزوم توقف جنگ، لغو محاصره و آغاز گفت‌وگوی سیاسی جامع در فضایی آرام تاکید کرد.

به گفته برخی منابع در انصارالله، در حال حاضر مذاکرات محرمانه‌ای برای بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا در دست انجام هستند و انتظار می‌رود در این زمینه به زودی موفقیتی حاصل شود.

شاید همین مسایل باعث شد دولت مستعفی یمن که از مذاکرات کنار گذاشته شده اوایل هفته جاری با انتشار بیانیه‌ای ادعا کند که فرودگاه صنعا تعطیل است و تنها برای اهداف نظامی استفاده می‌شود، در مقابل نیز هشام شرف، وزیر خارجه دولت نجات در صنعا اعلام کرد که دولت مستعفی به دنبال تعطیل نگه داشتن فرودگاه است و سفرهای تقریبا هرروزه سازمان ملل از این فرودگاه بیانیه فریبکارانه دولت هادی را نمایان کرد.

در بخش نظامی نیز جمال عامر، عضو هیئت مذاکره‌کننده صنعا از مذاکرات مسؤولان نظامی ریاض و صنعا خبر داد و گفت: اولویت عربستانی‌ها حفظ آبروی نظامشان است و دومین شخصیت نظامی این کشور اصرار داشت تصاویر عملیات نصر من الله منتشر نشوند اما به این خواسته توجه نشد.

عامر درباره تنش‌ها در جبهه‌های جیزان نیز تاکید کرد، انصارالله بر سیاست پیشروی در روند مذاکرات همزمان با درگیری‌ها در مناطق مرزی کتاف و الملاحیط تکیه دارد اما به اصرار عربستان آن را رسانه‌ای نکرد تا روند مذاکرات ادامه یابد، البته موفقیت در مذاکرات در گرو آن است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی از این توهم که معجزه‌ای رخ دهد و همه چیز در جنگ به نفع او تمام شود، دست برداشته و واقعیات جنگی و سود و زیان حاصل از پنج سال جنگ علیه یمن را درک کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.