تحولات روز‌ها و هفته‌های اخیر در انگلیس و به ویژه در عرصه سیاسی این کشور به شدت تحت الشعاع موضوع برگزیت قرار گرفته است.

• وعده بی پایه احزاب انگلیسی برای خروج از بن بست

احزاب سیاسی عمده انگلیس در آستانه انتخابات ۱۲ دسامبر (۲۱ آذر) بر اعلام وعده‌هایی برای پایان دادن به بحران برگزیت متمرکز شده‎اند؛ وعده‌های اعلام شده طیف گسترده و نامنسجمی از مطالبات را شامل می‌شوند.

حزب «محافظه کار» انگلیس، حزب متبوع «بوریس جانسون»، نخست وزیر، ترک اتحادیه اروپا تا ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن)، حزب مخالف «کارگر» به ریاست «جرمی کوربین» رفع عدم قطعیت برگزیت در شش ماه آتی و ادامه مذاکرات با اتحادیه اروپا برای توافق جدید و برگزاری همه پرسی در مورد ترک یا ادامه حضور در بلوک ۲۸ عضوه اتحادیه اروپا، حزب «لیبرال دموکرات» لغو برگزیت و ... را در وعده‌های خود در صورت پیروزی گنجانده‎اند.

• انصراف ۲۰ نامزد حزب برگزیت از شرکت در انتخابات

پس از انصراف «نایجل فاراژ»، رئیس حزب «برگزیت» از شرکت در انتخابات سراسری زودهنگام انگلیس، ۲۰ نفر از اعضای این حزب به شکل غیرمنتظره‌ای از حضور در انتخابات پیش رو انصراف دادند.

• گائو وعده‌های حزب کارگر در مورد برگزیت را افسانه خواند

«مایکل گائو»، از مقام‌های ارشد حزب محافظه کار ضمن توصیف وعده کوربین مبنی بر حل و فصل برگزیت در صورت پیروزی در انتخابات پیش رو به عنوان افسانه، گفت "وی تلاش دارد با این سخنان شکاف‌های درون حزبش را بپوشاند."

وی همچنین می‎گوید فرآیند برگزیت در سال ۲۰۲۰ تمدید نخواهد شد.

• وعده کوربین برای حل و فصل برگزیت

رئیس حزب کارگر انگلیس می‌گوید درصورت پیروزی در انتخابات ظرف سه ماه توافق مطلوب تری را با اتحادیه اروپا حاصل می‌کند و سپس دست به برگزاری همه پرسی دوم خروج خواهد زد.

• انتقاد شدید کوربین از توافق تجاری آمریکا و انگلیس

جرمی کوربین ضمن انتقاد از توافق تجاری واشنگتن- لندن بر این باور است که جانسون با گروگان گرفتن موضوع برگزیت قصد دارد استاندارد زندگی مردم انگلیس را تنزل بدهد.

• تغییر رئیس مجلس عوام انگلیس

«جان برکو»، رئیس مجلس عوام انگلیس از سال ۲۰۰۹ در میانه بی ثباتی‌های ناشی از برگزیت از سمت خود استعفا و «لیندزی هویل» به این سمت انتخاب شد.

بحران برگزیت یا همان خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در پی موفقیت در همه پرسی خروج ۲۰۱۶ تاکنون دو کابینه این کشور را ساقط و موجب تصمیم جانسون برای برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.