دیلی تایمز گزارش داد، خبرگزاری عراق روز پنج‌شنبه اعلام کرد که  وزارت امور خارجه عراق، روز پنج‌شنبه حمله به کنسولگری ایران در نجف را محکوم کرد.

این بیانیه با مطرح کردن این که «ماموریت‌های دیپلماتیکی که در عراق انجام می‌شوند، بسیار قابل احترام و قدردانی است»، تاکید کرد که این رخ‌داد، دیدگاه عراق را منعکس نمی‌کند.

همچنین وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه خود اعلام کرد که این حمله « هدف آسیب رساندن به روابط دیرینه میان عراق با ایران و کشورهای دیگر را به دنبال داشته است».

به گزارش ایسنا، واکنش وزارت امورخارجه عراق در پی این مطرح می‌شود که شب گذشته العالم گزارش داده بود که گروهی از مهاجمین نقاب‌دار که به گفته منابع محلی از اهالی شهر نجف اشرف نبوده‌اند، با پخش مستقیم دوربین شبکه خبری العربیه سعودی به کنسولگری ایران در نجف یورش برده و بخش‌هایی از آن را به آتش کشیدند. العربیه در عراق ممنوع‌الفعالیت است.

در این حمله که نقض آشکار مصونیت اماکن دیپلماتیک به‌شمار می‌رود، اعضای هیات نمایندگی ایران پیش از ورود مهاجمین توسط نیروهای امنیتی از صحنه خارج شدند.

بر اساس گزارش محلی، حمله مزبور از پیش‌برنامه‌ریزی شده بوده و توسط آشوبگران حرفه‌ای سامان داده شده بود.

منابع محلی بر این باورند که مهاجمین نقابدار، گروهی آشوبگر حرفه‌ای بوده‌اند که با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده قصد آسیب‌رساندن به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف را داشتند.

چندی قبل گروهی از مهاجمین سعی در حمله به کنسولگری ایران در کربلا را داشتند که تلاششان ناکام مانده بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.