علی ابراهیمی، نماینده مردم شازند در مجلس، در توضیح تبعات قرار گرفتن ایران در لیست سیاه گروه اقدام ویژه مالی (FATF) به دلیل تعیین تکلیف نشدن لوایح الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) در مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت:‌ آخر بهمن آخرین مهلت برای پذیرش یا نپذیرفتن این لوایح است، اگر این لوایح مورد تایید نهایی قرار نگیرد در روابط تجاری و داد و ستدهای بین‌المللی با مشکل روبرو خواهیم شد و اگر در لیست سیاه FATF قرار بگیریم قطعا از بعد اقتصادی با محدودیت‌هایی مواجه می شویم.

این عضو فراکسیون امید مجلس که با ایسنا گفتگو کرده در ادامه با اشاره به نظرات موافقان و مخالفان پیوستن به FATF بیان کرد:‌ موافقان بر این عقیده هستند که در شرایط تحریمی امروز کشور نباید اجازه دهیم که نپذیرفتن FATF سنگی دیگر بر سر راه رایزنی‌های اقتصادی با سایر کشورها باشد و به طور کلی از بدتر شدن وضعیت اقتصادی کشور جلوگیری کنیم.

نماینده مردم شازند در مجلس در ادامه تاکید کرد:‌ اما مخالفان بر این عقیده‌اند با توجه به این که تحت تحریم‌های آمریکا هستیم  پیوستن به کنوانسیون‌ها و رعایت الزامات FATF مشکلی را از کشور در مقطع فعلی حل نمی‌کند و عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که با پذیرفتن این لوایح می‌توانند به اطلاعات ما دسترسی داشته باشند.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به شرایط تحریمی کشور بیان کرد:‌ به نظر می‌رسد نظر موافقان امروز منطقی‌تر بوده و نباید اجازه داد تا نپیوستن به FATF مانعی دیگر بر سر راه برقراری ارتباط تجاری با سایر کشورها و تشدید فشارهای جهانی علیه کشورمان شود.

اعضای مجمع راستای جایگاه این نهاد اقدام کنند نه دستورگیری از جناح‌ها 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، در پاسخ به این سوال که تضعیف نهادهایی همچون دولت و مجلس و روسای آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: در این مقطع و شرایط زمانی تضعیف هرکدام از ارکان نظام و نهادهای انقلابی به ضرر حاکمیت جمهوری اسلامی است.

بنابر گزارش ایلنا، رئیس فراکسیون مستقلان ولایی تصریح کرد: خوشحال نباشیم مجلس و دولت و قوه قضائیه تضعیف شود. اینکه برخی به دنبال این بودند که علی لاریجانی برود خب لاریجانی رفت، حالا آیا مشکل کشور حل شد؟ دنبال این هستند که آقای روحانی برود خب ایشان هم برود آیا مشکل کشور حل می‌شود؟ همانطور که قبلا به دنبال این بودیم که خاتمی و هاشمی و احمدی‌نژاد بروند.

نماینده مردم رشت خاطرنشان کرد: ما باید ساختار کشور را اصلاح کنیم که افراد نتوانند اثرگذار شخصیتی باشند، تا هرکس که بیاید متناسب با آن ساختار بتواند کار را پیش ببرد.اینکه برخی به دنبال حذف آقای روحانی به عنوان رئیس دولت هستند به هر دلیلی؛ اگر صحت داشته باشد دلسوز نظام و انقلاب نیستند.

جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که دولت بارها بر ضرورت تصویب لوایح زیرمجموعه FATF تاکید و امکان ایجاد راهگشایی مالی را مطرح کرده است اما چرا مجمع تشخیص تا کنون در این‌ باره تصمیم‌گیری‌ نکرده است؟ و آیا مخالفت‌های مجمع را کارشناسی می‌دانید یا جانبدارانه؟ گفت: بنده فکر می‌کنم مجمع تشخیص مصلحت نظام به هر دلیلی تحت تاثیر فضای سیاسی حاکم بر آن نمی‌تواند دقیق مصلحت نظام را پیاده و اجرایی کند. انتظار ما از بزرگان حاضر در مجمع تشخیص مصلحت نظام این است که در راستای تعالی آن اسم و جایگاه آن نهاد اقدام کنند نه دستورگیری از جناح‌ها و گروه‌ها و نهادهای خاص بیرونی.

اگر ایران عضو FATF نشود،‌ بیشترین صدمه را مردم خواهند دید

حمید گرمایی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در یادداشتی در ایلنا نوشت: اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF را که شامل «پالرمو» و «CFT» را نپذیرند به طور قطع تبعات ناشی از این تصمیم بر عهده اعضای مجمع خواهد بود. هرکس باید مسئولیت تصمیمات خود به ویژه در رده های بالای کشور را بپذیرد و از عواقب آن به صورت کامل مطلع باشد. اعضای مجمع اگر فکر می کنند عدم عضویت در FATF‌ عواقبی برای کشور ندارد، اگر مشکلی پیش آمد باید پاسخگوی تصمیمی که گرفته‌اند، باشند.

وی ادامه داد: در شرایط تحریمی فعلی خوشبختانه برخی از کشورهای دوست از جمله ترکیه و چین با ایران معامله می کنند و اگر دو لایحه  FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام رد شود و در بلک لیست سازمان بین المللی FATF قرار بگیریم، ارتباط تجاری مان با این کشورها هم قطع خواهد شد. اگر آنها تمایل به معامله های بین کشوری با ایران داشته باشند هم امکان پذیر نیست زیرا دچار مشکل می شوند و قطعا منافع ملی خود را فدای تعامل با ما و مواجهه شدن با برخی مشکلات نمی کنند. اگر ایران عضو FATF نشود،‌ مردم بیشترین صدمه از این موضوع را خواهند دید زیرا با تورم فعلی و هزینه هایی که هر روز به زندگی مردم اضافه می شود،‌ مشکلات اقتصادی شان بیشتر خواهد کرد.

گرمایی تاکید کرد: از سویی دیگر اگر عضو این سازمان بین المللی نشویم، امکان مراودات بین المللی و ردوبدل کردن پول را نخواهیم داشت و برای صادارت و واردات با چالش های بیشتری روبرو می شویم که به صورت مستقیم روی قیمت کالاهای مختلف اثر خواهد داشت و مردم باید بار گرانی بیشتری را تحمل کنند.

وی نوشت: اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به طور قطع تجربه کافی دارند و در جریان عواقب نپذیرفتن FATF‌ هستند بر همین اساس مکانیزمی برای اقناع کردن اعضای مجمع توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تعریف نشده است مگر آن که در مراودات دوستانه صحبت هایی صورت گیرد. به هر صورت مشکلات ناشی از عدم پذیرفتن FATF مشخص است و باید ببینیم در شرایط فعلی آیا مردم ظرفیت پذیرش مشکلات را دارند؟! امیدواریم اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در بررسی مجدد خود، لوایح FATF را بپذیرند تا بیش از این در روابط بین المللی و و مراوات مالی با مشکل مواجه نشویم.

عضو کمیسیون صنایع ومعادن نوشت: به طورکلی اگر مجمع تشخیص مصلحت نظام دو لایحه از لوایح چهارگانه FATF را که شامل «پالرمو» و «CFT» را نپذیرند به طور قطع تبعات ناشی از این تصمیم بر عهده اعضای مجمع خواهد بود. هرکس باید مسئولیت تصمیمات خود به ویژه در رده های بالای کشور را بپذیرد و از عواقب آن به صورت کامل مطلع باشد. اعضای مجمع اگر فکر می کنند عدم عضویت در FATF‌ عواقبی برای کشور ندارد، اگر مشکلی پیش آمد باید پاسخگوی تصمیمی که گرفته‌اند، باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.