«بوریس جانسون» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرد که قانون باید مسیر خود را طی کند و ما هم از جانب خانواده «هری دان» موضوع را با آمریکا پیگیری می کنیم.

این نوجوان انگلیسی پنجم شهریور گذشته بر اثر تصادف با خودروی «آنا ساکولاس» که با سرعت زیاد و برخلاف جهت مسیر در حال حرکت بود ابتدا دچار جراحت شده و سپس به رغم انتقال به بیمارستان جان خود را از دست می‌دهد.

متهم به پلیس گفته بود که قصد خروج از انگلیس را ندارد اما بعدا مشخص شد که او با سوء استفاده از مصونیت سیاسی همسرش این کشور را به مقصد آمریکا ترک کرده است.

همسر ساکولاس که تاکنون نامی از او منتشر نشده، در زمان وقوع حادثه در کسوت جاسوس آمریکا و تحت پوشش دیپلمات در پایگاه نیروی هوایی «کراتن» انگلیس مشغول به فعالیت بوده است.

دادستان انگلیس دیروز (جمعه) با صدور حکمی، «ساکولاس» را به اتهام رانندگی خطرناک و تصادف با «هری دان» در انگلیس گناهکار معرفی کرد.

دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس دیروز با صدور بیانیه‌ای تصمیم دادستانی را گامی مهم در راستای اجرای عدالت برای نوجوان انگلیسی ارزیابی کرد و در عین حال، گفت که این پایان ماجرا نیست.

وی ابراز امیدواری کرد که متهم به این درک برسد که کار درست برای او، این خواهد بود که به انگلیس باز گردد و با دستگاه قضایی این کشور همکاری کند.

با این حال وزارت امور خارجه آمریکا استرداد تبعه این کشور را که تحت پوشش همسرش از مصونیت سیاسی برخوردار بوده «توهین آشکار» توصیف کرد.

در این بیانیه، وزارت امور خارجه آمریکا هشدار داده است که استفاده از پیمان استرداد، برای به زور برگرداندن ساکولاس به انگلیس اقدامی فوق‌العاده دردساز خواهد بود.

جانسون پیشتر این موضوع را با دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در میان گذاشته بود اما نتیجه‌ای در پی نداشته است.

همچنین این تحولات در حالی صورت می گیرد که دولت محافظه کار بوریس جانسون در آستانه خروج از اتحادیه اروپا به دنبال توسعه روابط تجاری با آمریکا برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از برگزیت است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.