اتحادیه اروپا بار دیگر از تمامی گروه‌های درگیر در لیبی خواست تا اقدامات خصمانه را متوقف کرده و گفت‌وگوها را از سر بگیرند.

به گزارش خبرگزاری لیبی،‌ اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «هیچ راه‌حل نظامی برای بحران در لیبی وجود ندارد و تنها راه حل این موضوع از طریق راه حل سیاسی بر اساس پیشنهادهایی است که اخیرا سازمان ملل مطرح کرده است.»

اتحادیه اروپا ضمن اعلام مجدد حمایت از «غسان سلامة» نماینده ویژه سازمان ملل در امور لیبی، از اعضای جامعه بین‌الملل خواست تا تحریم تسلیحاتی لیبی که توسط سازمان ملل اعمال شده را رعایت کنند.

اتحادیه اروپا در حالی از تلاش‌های سازمان ملل در امور لیبی اعلام حمایت می‌کند که کشورهای اروپایی موضع واحدی درباره گروه‌های درگیر در لیبی ندارند.

سازمان ملل دولت وفاق ملی به نخست وزیری «فائز السراج» را به رسمیت شناخته است، اما مقامات کشورهای یونان، ایتالیا و فرانسه اخیرا با دولت موقت در شرق لیبی که نیروهای آن تحت فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» است، دیدار داشته‌اند.

در همین راستا، روز گذشته «نیکوس دندیاس» وزیر خارجه یونان با مقام‌های دولت موقت لیبی به ریاست «عبدالله الثنی» و ژنرال خلیفه حفتر دیدار کرد.

لیبی بعد از سرنگونی سرهنگ «معمر القذافی»، دیکتاتور لیبی در سال ۲۰۱۱، مدتی بدون دولت مرکزی ماند تا اینکه سال ۲۰۱۵ با حمایت سازمان ملل و جامعه بین‌الملل، دولت وفاق ملی با هدف ایجاد ثبات در این کشور به ریاست «فایز سراج» بر اساس توافق «صُخیرات» مغرب تشکیل شد. هم‌اکنون شهر طرابلس، محل استقرار این دولت و پارلمان وابسته به آن است.

به دنبال تشکیل این دولت، نیروهای سیاسی و نظامی حامی ژنرال حفتر نیز دست به ایجاد دولت موازی به ریاست «عبدالله الثنی» و پارلمان در طبرق زدند که به پارلمان طبرق معروف است و طی این سال‌ها، بین نیروهای مورد حمایت این دو دولت و پارلمان، جنگ و درگیری است.

دولت وفاق ملی و دولت طُبرق لیبی بر سر تصاحب قدرت در این کشور در حال نزاع و جنگ هستند و همین امر باعث ایجاد صف‌بندی‌های بین‌المللی و منطقه‌‌ای شده است. به رغم اینکه دولت وفاق لیبی به ریاست فایز السراج مورد حمایت اروپا، آمریکا و سازمان ملل است، ولی مصر، عربستان سعودی، امارات و یونان، از دولت موازی مستقر در بنغازی حمایت سیاسی و نظامی می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.