رقم بالای صادرات سلاح آلمان در سال ۲۰۱۹ انتقاد احزاب مخالف دولت را در پی داشته که خواستار منع معاملات تسلیحاتی با رژیم‌های مستبد هستند.

صادرات سخت‌افزارها و تسلیحات نظامی در سه سال گذشته با کاهش مواجه شده، اما در سال تقویمی ۲۰۱۹ این رقم به ۶.۸ میلیارد یورو رسیده است. 

وزارت اقتصاد آلمان که آمارهای جدید را ارائه کرده گفته که فروش سلاح در سال ۲۰۱۸ افزایش ۶۵ درصدی را تجربه کرده است. 

سیاست‌ دولت آلمان در زمینه فروش سلاح، یکی از مسائل جنجالی این کشور در ماه‌های گذشته بوده است. حزب «سوسیال دموکرات» در ماه دسامبر خواستار کاهش چشمگیر معاملات سلاح شده است. 

آمارهای موسسه صلح استکهلم نشان می‌دهد آلمان بعد از ایالات متحده، روسیه و فرانسه در رتبه چهار صادرکننده‌های بزرگ سلاح قرار دارد. 

مجارستان با خریداری ۱.۷۷ میلیارد یورو رتبه نخست مشتری‌‌های بزرگ سلاح‌های آلمان در سال ۲۰۱۹ را به خود اختصاص داده و بعد از آن کشورهای «الجزایر» (۸۴۳ میلیارد یورو»، مصر (۸۰۲ میلیون یورو) و ایالات متحده (۶۵۱ میلیون یورو) قرار دارند. 

افزایش معاملات سلاح در حالی صورت گرفته که آلمان بعد از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی فروش سلاح به ریاض را ممنوع کرده است. ترکیه هم بعد از حمله به مناطقی در سوریه مشمول تحریم‌های جزئی تسلیحاتی آلمان شده است.

اعضای حزب «سبز» و حزب چپ که بر اساس قانون «آزادی اطلاعات» به این آمارها دست پیدا کرده‌اند می‌گویند افزایش رقم معاملات تسلیحاتی نشان می‌دهد محدودیت‌های فعلی علیه صادرات سلاح، کارساز نبوده است. 

«سویم داگدلن»، رهبر حزب چپ به روزنامه «ایندیپندنت» گفت: «این آمارها نشان می‌دهند کل سیستم اعمال‌شده برای کنترل صادرات سلاح کارساز نبوده‌ است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.