تلویزیون تایوان روز سه شنبه گزارش کرد این اظهار نظر در شرایطی صورت می گیرد که روز یازدهم ژانویه انتخابات ریاست جمهوری تایوان برگزار می شود همزمان «هان کو یو» اصلی ترین نامزد انتخابات ریاست جمهوری و رقیب خانم تسای،  او را متهم کرده است که با بازی با کارت چین می خواهد آرای رای دهندگان را به خوذ اختصاص دهد.

تسای گفت دموکراسی تایوان از سوی چین تهدید می شود اما همزمان افزود این احتمال که طرفین وارد گفت و گو شوند وجود دارد اما نگفت که چه زمانی این اتفاق می افتد.

او تاکید کرد اگر وحدت داخلی حفظ شود و حق حاکمیت ملی مورد حراست قرار گیرد و برای پیشبرد صلح و ثبات در تنگه تایوان تلاش شود امکان تعامل با پکن هم وجود خواهد داشت.

سه رقیب و نامزد انتخابات ریاست جمهوری تایوان خانم تسای از حزب دمکراتیک ترقیخواه،   «هان کو یو» شهردار شهر مهم کایو هسیونگ و «جیمز سونگ چو یو» رییس حزب اول خلق تایوان هستند به نظر می رسد هر سه رقیب در تلاش هستند با اعلام موضوع گفت و گو با چین آرای بیشتری را بدست آورند و می گویند که باید به سمت گفت و گو رفت و از رویارویی های آینده جلوگیری کرد.

شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد هر مذاکره میان طرفین باید بر اساس اصل چین واحد باشد که در هنگ کنگ و ماکائو اجرا می شود.

رهبر تایوان همچنان تاکید می کند هر روندی که اجرایی شود باید مانعی برای حراست از حق حاکمیت تایوان نباشد و باعث نشود تا تایوان ضمیمه چین شود.  

انرژی، اشتغال و ایجاد فضای کار و مسایل سیاسی اصلی ترین موضوعاتی است که رقبای انتخاباتی در این جزیره در حال مناظره درباره آن در رسانه ها هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.