"شاه محمود قریشی" که دوشنبه شب پس از حضور در اجلاس علنی نمایندگان سنای پاکستان، در نشست ویژه مجلس ملی نیز حضور یافت جایی که نمایندگان از جمله جناح مخالف خواستار حضور وزیر خارجه برای تبیین سیاست رسمی دولت پاکستان در قبال تحولات اخیر منطقه‌ای پس از ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس در حمله تروریستی آمریکا، شده بودند.

وی در این نشست افزود: حضور میلیونی ایرانیان در مراسم تشییع پیکر سردار شهید سلیمانی حاکی از اندوه مردم به خاطر از دست دادن این شخصیت و همزمان عصبانیت شدید از وقایع اخیر در منطقه است.

وزیر امور خارجه پاکستان در صحن علنی مجلس ملی این کشور با ابراز نگرانی نسبت به تحولات اخیر در منطقه گفت: روابط ما با جمهوری‌اسلامی ایران دوستانه و تاریخی است و ما نسبت به این مناسبات غافل نیستیم.

پیش از سخنرانی قریشی، نمایندگان جناح مخالف پاکستان به اهمیت روابط دوستانه و تاریخی این کشور با ایران اشاره کرده و از دولت عمران‌خان خواستند تا هرگونه سیاست و مواضع منطقه‌ای پاکستان را با در نظر گرفتن موقعیت مهم همسایگان تدوین کنند.

قریشی اظهار کرد: جمعه گذشته زمانی که نشست فوق العاده شورای عالی امنیت ملی ایران در تهران در جریان بود و پس از آن مواضع دولت جمهوری اسلامی در قبال ترور سپهبد سلیمانی اعلام شد، وزارت امور خارجه پاکستان نیز با صدور بیانیه‌ای مواضع قاطع این کشور مبنی بر مخالفت تمام و کمال با اقدامات یکجانبه و تهاجمی را اعلام کرد.

وی تاکید کرد: ما به وزیر امور خارجه ایران گفتیم که شایعاتی که درباره پاکستان پس از وقایع اخیر در منطقه دست به دست می‌چرخد هرگز حقیقت نداشته و این طرح‌ها جز توطئه‌ دشمنان پاکستان چیز دیگری نیست.

قریشی تاکید کرد که پاکستان هرگز اجازه نخواهد داد که از خاک این کشور علیه کشورهای دوست و همسایه استفاده شود.

وی اظهار کرد: رایزنی‌های پاکستان با شرکای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ادامه خواهد داشت و در عین حال ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که با خویشتنداری و تامل، به صورت مسالمت آمیز اقدام به حل مسائل کنند در غیر این صورت هرگونه تشدید تنش‌ها برای تمام منطقه و جهان خطرناک تلقی خواهد شد.

مواضع نمایندگان مجلس پاکستان

سخنان برخی از نمایندگان جناح مخالف در سنا و در مجلس ملی پاکستان در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه و تبیین سیاست این کشور در قبال تحولات اخیر منطقه‌ای، بیشتر بر مراقبت از روابط با ایران و جلوگیری از هرگونه بروز سوء‌تفاهم متمرکز بود.

سناتور "راجا ظفر الحق" از حزب مسلم لیگ نواز و رهبر جناح مخالف در مجلس سنای پاکستان گفت: مردم ایران در غم شهادت سردار قاسم سلیمانی عزادار هستند و در این وضعیت درخواست از طرف ایرانی برای خویشتنداری بدون درک درست احساسات آنان شاید مناسب نباشد.

وی خطاب به دولت پاکستان گفت که این کشور نیاز به برداشتن گام‌های مهم‌تر جهت کمک به تنش‌زدایی در منطقه جدای از دعوت طرفین به خویشتنداری و صدور بیانیه‌های محتاطانه، دارد.

این سیاستمدار نام‌آشنای پاکستان همچنین از عملکرد ضعیف سازمان همکاری اسلامی برای کمک به چالش‌های پیش روی اعضای این سازمان ابراز تاسف کرد.

سناتور ظفر الحق افزود: ایران در کنار مالزی، ترکیه و چین از مواضع پاکستان درخصوص اوضاع شبه‌قاره حمایت کرد اما متاسفانه در سطح جهانی سازوکار موثری برای جلوگیری از تنش‌ها در منطقه وجود ندارد.

وی افزود: امروز قدرت‌های غربی حمایت خود را از اقدام اخیر آمریکا اعلام می‌کنند اما هیچ کشوری نیست که آمریکایی‌ها را به دلیل انجام این حمله زیر سوال نبرد.

رهبر جناح مخالف در سنای پاکستان خطاب به دولت این کشور تاکید کرد که انتظار می‌رود ، اسلام‌آباد از واشنگتن بخواهد که دست از چنین اقدامات خطرناک بردارد.

سناتور "مشاهد الله خان" از دیگر اعضای سنای پاکستان نیز خطاب به وزیر امور خارجه این کشور گفت: ما نباید فراموش کنیم که جمهوری اسلامی ایران کشور برادر ما است نه آمریکا.

وی اظهار کرد: ایرانیان یک شخصیت بسیار ارزشمندی را از دست داده‌اند و به نظر می‌رسد دونالد ترامپ خیال رهایی از چالش استیضاح و پیشبرد طرح‌های انتخاباتی را در سر می‌پروراند.

وزارت امور خارجه پاکستان روز جمعه (۱۳ دی) و ساعاتی پس از ترور سردار سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس در حمله تروریستی رژیم آمریکا، ضمن ابراز نگرانی شدید از اوضاع فعلی، بر ضرورت اجتناب از هرگونه اقدام یکجانبه و تهاجمی تأکید کرد.

سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون سازمان نیروهای مردمی عراق به همراه ۸  نفر دیگر بامداد روز جمعه در مسیر فرودگاه بغداد به دستور «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا و با پهپادهای وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) ترور شدند و به شهادت رسیدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.