به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز (پنج‌شنبه) توییت کرد: تمامی مردم عراق چه عرب، کرد، ترکمان، سنی یا شیعه همگی به معنای واقعی کلمه برادر ما هستند و هیچ کسی در منطقه جغرافیایی ما دیگر فرصت این را ندارد فشارهای جدیدی را تحمیل کند.

رئیس جمهوری ترکیه در ادامه نوشت: منطقه ما در پی درگیری‌های مستمر در طول ۲۰ سال اخیر نیروهای خود را از دست داده است و متاسفانه میلیون‌ها تن از برادران بیگناه ما از عراق تا سوریه هزینه جنگ‌های نیابتی میان گروه‌های مختلف را متحمل شده‌اند.

اردوغان تاکید کرد: شهرهای باستانی تمدن اسلامی که برای قرن‌ها سرزمین رفاه و صلح بوده‌اند اکنون به ویرانه‌هایی تبدیل شده‌اند.

رئیس جمهوری ترکیه این گونه ابراز عقیده کرد: گروه‌های خارجی که حساب‌های ویژه‌ای در منطقه برای خود دارند، بیش از هر طرفی از این وضعیت که برادر، دشمن برادر خود شده، استفاده می‌کنند.

وی در ادامه گفت: هیچ کس حق ندارد در راستای منافع خود کل منطقه به ویژه عراق را وارد دور جدیدی از درگیری‌ها کند.

اردوغان تاکید کرد: ما به عنوان دولت آنکارا می‌توانیم با همه طرف‌ها وارد گفت‌وگو شده و به رایزنی‌های دیپلماتیک خود در تمامی سطوح ادامه دهیم.

رئیس جمهوری ترکیه افزود: در این مرحله که طبل جنگ به صدا درآمده از تمامی کانال‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش تلاش خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: ما تمام امکانات‌مان را به کار خواهیم گرفت و هرگز اجازه نخواهیم داد که منطقه‌مان غرق در خون و اشک شود.

روسای جمهوری ترکیه و روسیه عصر چهارشنبه در راستای کاهش تنش میان آمریکا و ایران همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کردند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.