ارتش ایالات متحده بعد از انتقام موشکی ایران از اقدام تروریستی نظامیان آمریکایی در ترور و به شهادت رساندن سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، قصد دارد وضعیت پدافندی پایگاه‌های خود در عراق را تقویت کند.

یک مقام نظامی آمریکایی بامداد امروز (جمعه) به خبرگزاری «رویترز» خبر داد که ارتش این کشور بعد از عملیات موشکی ایران در انتقام ترور ، به دنبال تقویت و اصلاح مواضع دفاعی خود در پایگاه‌هایش در غرب آسیا است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در پاسخ به برخی گزارش‌ها مبنی بر چرایی مقابله نکردن پدافند هوایی پایگاه عین‌الاسد با موشک‌های ایرانی، توضیح داد: «احتمال داده می‌شد که تهران به مواضع آمریکا در کشوری غیر از عراق حمله کند».

رویترز سپس با مصادره به مطلوب کردن اظهارات این مقام آمریکایی، مدعی شد: «این توضیح نشان می‌دهد که چرا آمریکا سامانه پدافند هوایی پاتریوت در پایگاه عین‌الاسد در عراق نداشت... چنین سامانه‌هایی در هر جایی از منطقه که نیروهای آمریکایی حضور دارند، از جمله عربستان سعودی، مستقر شده است».

این خبرگزاری با اذعان به اینکه سامانه‌های پدافند موشکی «منابع کمیابی» در ارتش آمریکا هستند، نوشت: «هنوز مشخص نیست که ارتش آمریکا می‌خواهد پاتریوت را در عراق مستقر کند و اینکه از کجا [به این کشور] منتقل می‌شود».

بامداد چهارشنبه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از اجرای حمله موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در غرب عراق خبر داد و اعلام کرد که این عملیات در انتقام از ترور سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» و یارانش انجام شد.

پایگاه هوایی عین الاسد یک فرودگاه نیروی نظامی در استان الانبار در غرب عراق است و در ۱۰۸ کیلومتری غرب «الرمادی» مرکز استان الانبار قرار دارد. در سال ۲۰۰۳، تفنگداران آمریکایی این پایگاه را اشغال کردند و تا سال ۲۰۱۱ در آن باقی ماندند. عین الاسد دومین پایگاه هوایی بزرگ عراق است. در پایان سال ٢٠١٤، به بهانه مبارزه با داعش، بار دیگر این پایگاه تحت اختیار نظامیان آمریکایی حاضر در  ائتلاف بین‌المللی ضد داعش قرار گرفت.

روز گذشته نیز تحلیلگران و کارشناسان نظامی متعددی با رد ادعای اینکه حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد خسارت چندانی در پی نداشته، نوشتند این عملیات نه تنها نمادین نبود، بلکه ساختمان‌های آمریکایی با دقت هدف قرار داده شدند. 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.