حسن بهشتی پور کارشناس مسائل هسته ای در رابطه با گام نهایی ایران در خصوص تعهدات برجامی در پاسخ به این سوال که آیا چین و روسیه با وجود این گام تازه کماکان به حمایت از ایران ادامه خواهند داد، گفت:

چین و روسیه تا زمانی که کشورمان از NPT و پروتکل الحاقی خارج نشود و همچنان نظارت اژانس بین المللی انرژی اتمی را بپذیرد، تلاش نیم بندی را به نفع و سود ایران انجام خواهند داد. اما اگر در مراحل بعدی ایران بخواهد نظارت آژانس را رد کند و یا از NPT  و پروتکل الحاقی خارج شود، این دو کشور هم از مسیر خود برخواهند گشت و تمایل خود را نسبت به بازگرداندن تحریم ها علیه ایران ابراز میکنند. حمایت آنها از ایران تا زمانی ادامه دارد که بدانند تهران با وجود اینکه محدودیت هایش را هم لغو کرده اما خارج از کنترل آژانس اقدامی انجام نخواهد داد.

در عالم سیاست هرچیزی امکان پذیر است. اما به نفع ایران نخواهد بود که از NPT  خارج شود. ایران گفته است که انرژی هسته ای صلح آمیز می خواهد و این خواسته ایران بر اساس بند ۲ NPT به رسمیت شناخته شده است.من فکر می کنم حتی اگر ایران احیانا به فکر سلاح هسته ای هم باشد، این وضعیت باعث بالا رفتن امنیت خارجی کشور نخواهد بود. همانطور که برای هیچ کشور دیگری اینطور نبوده است و سلاح هسته ای ضامن امنیت کشورها نیست.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که بعید به نظر می رسد که اروپا بتواند کاری در خصوص انجام تعهداتش انجام دهد و همه چیز وابسته به تصمیمات ترامپ است، فکر می کنید که در چنین شرایطی تهران چه خواهد کرد؟

اینکه ایران در آینده چکار خواهد کرد، به تحولات میان آمریکا و ایران بستگی دارد و ربطی به تحولات اروپا و ایران ندارد. در شرایط فعلی و با جنایتی که امریکا در خاک عراق علیه شهید سردار سلیمانی انجام داده، نمی شود پیشبینی کرد که اتفاقات به کدام سمت می روند. باید منتظر ماند تا ایران واکنشش را به شهادت سردار سلیمانی نشان دهد و عکس العمل امریکا هم سنجیده شود. اما در حال حاضر من بعید می دانم که اروپا بخواهد برجام را لغو کرده و ازآن خارج شود. به نفع کشورهای اروپائی است که ایران فعالیت هایش را همانطور که امروز گفته زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه دهد و به همین دلیل آنها مایل به اقدامی که این وضعیت را تغییر دهند، نیستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.