میخاییل میشوستین در جلسه‌ای با معاونان خود ازجمله تاتیانا گولیکووا رئیس ستاد عملیاتی مقابله با بیماری کرونا، آخرین وضعیت و تدابیر مربوط به پیشگیری از این بیماری را مورد بررسی قرار داد.

میشوستین با بیان اینکه همه تدابیر لازم اتخاذ شده است، گفت: ستاد عملیاتی فعالیت می کند و وضعیت تحت کنترل است. 

نخست وزیر روسیه گفت: ما طرح ملی هشداردهی در مورد سرایت و انتشار بیماری عفونی کرونا در روسیه را امضا کردیم. علاوه بر ان این بیماری در زمره بیماریهای بسیار خطرناک قرار گرفته است.

وی افزود: امکان دارد اتباع خارجی مبتلا به بیماری کرونا پس از شناسایی از روسیه دیپورت شوند و تدابیر محدودکننده ویژه ازجمله جداسازی افراد و قرنطینه اعمال خواهد شد.

گفتنی است تاکنون دو تبعه خارجی در روسیه به بیماری کرونا مبتلا شده اند.

براساس آمار موجود، تاکنون بیش از 17 هزار نفر در چین به این ویروس جدید مبتلا شده و در مجموع حدود360 نفر جان باخته‌اند.

ویروس کرونا که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره کمون یا نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌بار بین چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علائمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است. کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.  

یادآور می‌شود که چین با روسیه چندین هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و چند استان روسیه با این کشور هم مرز هستند.

گذرگاههای مرزی روسیه با چین از آغاز روز جمعه بسته شدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.