به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، ابوالغیط مقابله مسلحانه میان طرف های درگیر در شمال غرب سوریه را باعث پیچیده شدن اوضاع میدانی و افزایش رنج و مشکلات غیر نظامیان ساکن در این مناطق دانست.

یک مقام مسئول در دبیرخانه اتحادیه عرب نیز در گفت و گو با اسپوتنیک به نقل از «احمد ابوالغیط» بر ضرورت مقابله با خطر تروریسم در بعضی مناطق استان ادلب سوریه تاکید کرد و همزمان خواستار حفظ جان غیرنظامیان و هدف قرار نگرفتن تاسیسات عمومی از جمله بیمارستان ها شد.

این مقام دبیرخانه اتحادیه عرب همچنین مدعی شد که بسیاری از تحولات شمال غرب سوریه از ماه آوریل گذشته (فروردین) نقض قوانین بین المللی بوده و باعث آوارگی نیم میلیون سوری شده است.

این مقام افزود: دبیرخانه اتحادیه عرب بارها نسبت به پیامدهای ورود ترکیه به خاک سوریه هشدار داده و آن را باعث پیچیده تر شدن شرایط میدانی و افزایش بی سابقه تعداد آوارگان می داند.

وی تاکید کرد که راه حل سیاسی مبتنی بر قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل تنها راه برون رفت از بحران سوریه است.

پیشروی ارتش سوریه در استان های ادلب و حلب در روزهای اخیر درحالی شدت گرفته که از روز نهم ژانویه (۱۹ دی ماه) با توافق میان «ولادیمیر پوتین»  رییس جمهوری روسیه و «رجب طیب اردوغان»  همتای ترکیه‌ای وی در منطقه ادلب آتش بس اعلام شد؛ اما این آتش بس دو روز پس از اعلام با حملات تروریست‌ها نقض شد.

 وزارت دفاع ترکیه نیز دوشنبه گذشته اعلام کرد که در حمله توپخانه ای ارتش سوریه علیه مواضع نظامیان ترکیه در استان ادلب ۶ نظامی این کشور کشته و ۹ نفر دیگر مجروح شده اند؛ اعلام این خبر اوضاع در شمال غرب سوریه را پر تنش کرد.

اردوغان نیز اعلام کرده است که حملات توپخانه ای و جنگنده های ارتش ترکیه علیه مواضع ارتش سوریه در خاک این کشور ادامه خواهد داشت.

ادلب ۱۱ درصد از خاک سوریه را تشکیل می دهد که با توجه به آزادسازی بخش هایی از آن در ماه های گذشته، سوریه می تواند بزودی کنترل کامل این استان را به دست بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.