به گزارش پایگاه خبری "المصریون" البرهان رییس شورای انتقالی سودان که پس از سقوط دولت «عمر البشیر» رییس جمهوری مخلوع این کشور زمام امور را به دست گرفته است، دوشنبه گذشته در اوگاندا با نخست وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به این استعفا که چهارشنبه صورت گرفت، گفت: این موضوع بیانگر یک اقدام مسؤولیت پذیر و بیانگر آن است که وجدان سودانی‌ها همچنان در خصوص قدس و فلسطین زنده است.

حماس در این بیانیه اعلام کرد، این مسأله به خوبی نشان می‌دهد سودانی‌ها خطراتی را که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای امنیت، منافع ملت‌ها و ثبات کشورها ایجاد می‌کند، به خوبی درک کرده‌اند.

برهان روز چهارشنبه فاش کرد که آمریکا ترتیب دهنده دیدار وی با نتانیاهو بوده است.

مردم سودان نیز دیروز (سه‌شنبه) با برپایی تظاهراتی ضمن محکوم کردن دیدار البرهان با نتایاهو، عادی سازی روابط با اسراییل را رد کردند.

رییس شورای انتقالی سودان خاطرنشان کرد که دو روز پیش از دیدار با نتانیاهو این موضوع را به اطلاع «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان رسانده و حمدوک نیز موافقت خود را با این دیدار اعلام کرده است.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دیدار البرهان و نتانیاهو را خنجری از پشت به ملت فلسطین دانست و اعلام کرد: چنین موضعی را از سودان مقاوم بعید می‌دانیم.

فارغ از مصر و اردن هیچ کشور عربی تاکنون رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته است.

بسیاری از کارشناسان این دیدار را در ادامه تلاش‌های برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل می‌دانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.