در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ابهامات در تعداد کشته شدگان حوادث آبان ماه و اینکه چرا در این زمینه شفاف‌سازی نمی‌شود گفت: در این زمینه رسانه‌های خارجی اغراق و مبالغه عجیب و غریبی کردند و روزانه تعداد را بالا بردند، این آمار کاملا نادرست است. از ابتدا هم من گفته بودم هویت مردم در این زمینه مشخص شود و آن‌هایی که از نیروهای خودی چون بسیج، نیروی انتظامی و مردم بودند با آن‌هایی هم که جزو معترضان بودند یا به مراکز نظامی تهاجم کردند تفکیک شود.

وی افزود: اینکه چند نفر کشته شدند این آمار در اختیار پزشکی قانونی است و آن‌ها می‌توانند این مسئله را اعلام کنند و مشکلی نیست، اما آمار واقعی طبق آنچه به ما اعلام شده است با آنچه در رسانه‌ها اعلام می‌شود بسیار فاصله دارد.

مجمع امروز خودش یک طرف دعوا شده است

روحانی هم‌چینن درباره اینکه سرنوشت لوایح پالرمو و FATF به کجا رسیده است، گفت: دعای ما این است که مجلس آینده با هماهنگی بیشتری با دولت کار کنند. برای من به عنوان رییس دولت جای تاسف دارد که لوایح بسیاری را به مجلس فرستادیم که برخی بررسی شد و برخی نه. به عنوان مثال لایحه جامع انتخابات که ماه‌ها وزارت کشور روی آن کار کرد و ما تمایل داشتیم زودتر تصویب شود تا انتخابات اخیر بر اساس آن برگزار شود، کنار رفت و ما امروز می‌بینیم که با مشکلاتی مواجه هستیم. یا سه لایحه مهمی که ما در زمینه شفافیت، تعارض منافع و مبارزه با فساد داریم هنوز بررسی نهایی نشده است.

وی ادامه داد: همچنین دولت دو لایحه مهم پالرمو و الحاق به کنوانسیون مبارزه با تروریسم را به مجلس تقدیم کرد که با آن خوب برخورد شد و مورد بررسی قرار گرفت. در شورای نگهبان هم به جز یک مورد اختلافی نبود و مسایل انجام شد، اما متاسفانه این طرح به مجمع رفت، اما نه با روال معمولی که ما همیشه می شناختیم.

روحانی با بیان اینکه روال معمول این است که پس از ارسال لایحه توسط دولت به مجلس، این لایحه پس از تصویب مجلس به شورای نگهبان فرستاده می شود و اگر شورای نگهبان این لایحه را قبول نداشت، مجمع تشخیص مصلحت نظام ورود می کند تا به این اختلاف رسیدگی کند، گفت: به تازگی قرار شد در مجمع گروهی لوایح مصوب مجلس را بررسی کنند که با مصوبات مجمع همخوانی دارد یا خیر. این مسئله به تازگی در قانون اتفاق افتاده است و حال مجمع خود که باید به اختلاف‌ها رسیدگی کند، به یک طرف دعوا بدل شده و این دو لایحه گرفتار این روند شده است.

دولت یازدهم، ایران را از لیست سیاه FATF بیرون آورد

رئیس‌جمهور گفت: ما تمایل داشتیم این لوایح را که دولت مدت‌ها روی آن‌ها وقت گذاشته و بررسی کرده است و به مصحلت کشور است تصویب شود، مجلس هم موافق بود، اما مجمع با آن مشکلاتی دارد. امام درباره مجمع تشخیص مصلحت نظام فرمودند «اگر موضوعی را دولت گفت مصلحت کشور است و لازم است و سپس در کمیسیون و صحن علنی مجلس به تصویب رسید، این اتفاق برای تصویب کافی است، اما برای اطمینان بخشی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم تشکیل شود»، من بسیار از آنچه امروز پیش آمده متاسفم، اما دیگر از توان دولت خارج است. ما اینقدر در این زمینه مکاتبه کردیم و نامه نوشتیم، من حضوری با مقام معظم رهبری صحبت کردم و ایشان فرمودند من نسبت به لوایح دولت مخالفتی ندارم، اما در مجمع در پیچ و خمی گرفتار شده است. اما اینکه گروه ویژه اقدامات مالی چه نظری خواهند داد، باید منتظر ماند، ما در لیست سیاه بودیم و دولت یازدهم کشور را از این لیست خارج کرد و به تعلیق رساندیم تا این موضوع حل نهایی شود. اما متاسفانه داریم به گذشته بازمی‌گردیم که امیدواریم این اتفاق رخ ندهد. البته ما امروزه روابط بانکی چندانی با کشورها نداریم، اما این موضوع بسیار مهم است و در شرایط آینده بسیار تاثیرگذار است. FATF بسیار مسئله مهمی است و بسیاری از کشورها در آن عضو هستند و تنها کره شمالی در لیست سیاه قرار دارد و ما هم در این لیست بودیم که خارج شدیم. امیدوارم این مسایل هر چه زودتر برطرف شود.

روحانی درباره سرنوشت توافق و برجام گفت: آنچه مورد بحث است، ما و طرف مقابل تعهداتی در برجام داریم که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد و ما ناچار شدیم این تعهدات را کاهش دهیم. ما امروز در فعالیت هسته‌ای، چه در زمینه تحقیق و توسعه و چه در زمینه غنی‌سازی با تعهدات برجامی مقید نیستیم و در چارچوب آژانس فعالیت خود را انجام می‌دهیم.

وی افزود: کشورهای اروپایی به سراغ مکانیسم ماشه رفتند و ما به آن‌ها اطلاع دادیم این روند با ماده ۳۶ برجام نمی‌خواند و آقای بورل که به تهران آمد، من به طور مفصل با او درباره استفاده از این ماده صحبت کردم و به نظر آمد که این سخنان و استدلال ما را پذیرفته است چون ماده ۳۶ می‌گوید ۵+۱ باید این اقدام را انجام دهد و ابتدا باید آمریکا به این جمع بپیوندد. استفاده از ماده ۳۶ به نفع کسی نیست و آن‌ها می‌دانند پایان قصه چه خواهد شد.

روحانی در ادامه گفت: من در نامه صریحی به سران اروپا نوشتم که پایان قصه چه خواهد شد و آقای بورل هم در ملاقاتی که داشتیم گفت برای مدتی طولانی این روند را تعلیق کرده‌ایم. ما به فعالیت‌های هسته‌ای خود زیرنظر آژانس ادامه خواهیم داد و امیدواریم اروپایی‌ها راه‌حلی را پیدا کنند تا به برجام بازگردیم و در این زمینه اروپا وعده تلاش برای تحقق این هدف را داده که امیدواریم به نتیجه برسد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.