سیدمصطفی قاسم زاده معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت که این بیمارستان به منظور قرنطینه و نگهداری از بیماران احتمالی مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است.

وی توضیح داد : بیمارستان میناگر با ساختمان مستقل و ورودی مجزا برای پذیرش، معاینه و بستری بیماران مشکوک به کروناویروس آغاز به کار کرده است.

قاسم زاده با اظهار این که تمام بخش های بیمارستان آیت ا... روحانی (ره)، طبق روال گذشته در حال انجام خدمات تخصصی و فوق تخصصی به مراجعان  است ، گفت که تداخلی بین انجام خدمات بیمارستان روحانی با واحد مستقل بیمارستان میناگر که مختص بیماران مشکوک ویروسی است وجود ندارد.

بیمارستان میناگر در مجاورت بیمارستان آیت الله روحانی بابل در مرکز این شهر واقع است. ساخت این بیمارستان به عنوان مرکز سوانح سوختگی در سال ۱۳۸۰ شروع شد و سال ۱۳۸۶ پایان یافت ولی به خاطر واقع شدن در مرکز شهر هیچگاه به عنوان بیمارستان سوانح سوختگی مورد استفاده قرار نگرفت.

این بیمارستان که در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع و بنایی بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع از سوی خانواده مرحوم میناگر ساخته شده، در سال های اخیر به عنوان بیمارستان تخصصی چشم مورد استفاده قرار داشت.

بیمارستان میناگر که با ۲۰ اتاق کاملا تخصصی سوختگی با میانگین ۲۰ الی ۳۵ متر و پیش بینی تعبیه کلیه تجهیزات تخصصی ساخته شده بود ، تاکنون پذیرای بیماران چشم بود و تعداد زیادی جراحی های تخصصی پیشرفته هم در سال های اخیر در آن انجام گرفت که نشانگر امکانات تخصصی روزآمد آن است .

شهرستان بابل تنها منطقه در استان مازندران است که برابر اعلام رسمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ۲ بیمار مشکوک کرونا را شناسایی کرده و در قرنطینه قرار داده است.

این بیماران که برابر اعلام مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بابل هر دو ساکن قم بوده و پس از احساس ناخوش احوالی به زادگاهشان برگشتند ، پیش از تماس با هر فرد و گروهی حتی اعضای خانواده خودشان را به بیمارستان آیت الله روحانی معرفی کرده و در آنجا در حال گذراندن مراحل نمونه گیری و درمان هستند.

بر اساس اعلام رسمی استاندار مازندران تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری ویروسی کرونا در این استان از سوی مسئولان حوزه بهداشت و درمان گزارش نشده است ، ولی با توجه به گردشگر پذیری این استان از مناطق مختلف کشور و همچنین سفر گردشگران خارجی ، تدابیر لازم برای مقابله با شیوع احتمالی بیماری تنفسی کرونا به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

بر اساس آمارهای رسمی میراث فرهنگی مازندران تا پایان فصل پاییز امسال بیش از ۳۰ گردشگر و مسافر به مازندران سفر کردند که از این تعداد ۱۰۶ هزار نفر گردشگر خارجی بودند که بیش از ۵۰۰ هزار شب در استان اقامت داشتند.

طبق دستور احمد حسین زادگان استاندار مازندران به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر همسو با اجرای طرح های پیشگیرانه نسبت بیماری کرونا ، کمیته زیستی پدافند غیر عامل در مازندران هم پیش از این فعال شده بود.

بیماری کرونا حدود ۴۵ روز  پیش از استان " ووهان " کشور چین شروع شد و سپس به کشورهای دیگر سرایت کرد. بر اساس اطلاعات وزارت بهداشت این بیماری تاکنون سبب مرگ ۲ شهروند در قم شد و ابتلای ۱۹ نفر هم در مناطق مختلف کشور به آن قطعی شده است.

کرونا " نام خانواده ای از ویروس ها است که ۵۵ سال پیش یعنی سال ۱۹۶۵ میلادی کشف شد. " کروناویروس‌ " (Coronaviruses) از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری‌های شدیدتری همچون سارس و مرس را شامل می‌شود. تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است که آخرین نوع آن همین ویروسی است که از شهر " ووهان"  شیوع پیدا کرد.

ساختار ویروس های کرونا به گونه ای است که افرادی را که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و یا کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد. با این که ویروس های کرونا بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. تشخیص اینکه علت بیماری  فردی ویروس کرونا باشد یا خیر کمی مشکل است، چرا که بسختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند.

با توجه به نوع ویروس کرونا ، علایم آن می تواند از نشانه‌های سرماخوردگی عادی تا تب، سرفه، تنگی نفس و مشکلات حاد تنفسی باشد. همچنین بیمار ممکن است سرفه‌های چند روزه ظاهرا بدون دلیل نیز داشته باشد.  کرونا بسته به نوع ویروس ، روش‌های انتقال متقاوتی دارد ؛ در برخی از موارد روش‌های انتقال بیماری از انسان به انسان شبیه بیماری آنفلوآنزا از طریق سرفه و عطسه است. با این حال احتمال انتقال بیماری در فضای باز بسیار محدود بوده و موارد انتقال انسان به انسان در مواردی رخ داده‌است که افراد به مدت طولانی در فضای بسته در کنار فرد بیمار بوده‌اند مانند افرادی که در بیمارستان‌ها با بیماران در ارتباط هستند. هنوز مشخص نیست که این بیماری نخستین بار از طریق جانوران به انسان منتقل شده‌است یا از طریق سطوح آلوده به ویروس.

در مجموع دانشمندان تاکنون موفق شده اند زمان کمی پس از شیوع هر نوع ویروس کرونا راههای درمان‌ آن را پیدا کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.