بازار نفت در آینده نزدیک به دلیل شیوع ویروس کرونا و چشم‌انداز نابودی تقاضا و افت رشد اقتصادی، با مازاد عرضه شدید روبرو است. اما صنعت نفت شیل آمریکا از افول اخیرش بهبود پیدا نخواهد کرد و رشد انفجاری سال‌های گذشته را تجربه نمی‌کند که این مسئله رشد عرضه را محدود نگه خواهد داشت.

بانک آمریکا مریل لینچ در گزارشی اعلام کرد که اقتصاد تولید شیل در آمریکا، کف قیمت ۵۰ دلار در هر بشکه نفت برنت و کف قیمت ۴۵ دلار وست تگزاس اینترمدیت را نشان می‌دهد. به عبارت دیگر شرکت‌های حفاری شیل در قیمت پایین ۵۰ دلار نمی‌توانند پول‌ساز باشند. اما اگر شاخص قیمت نفت آمریکا ۶۵ دلار یا بالاتر باشد، شیل رشد خواهد کرد.

اما سایرین هشدار داده‌اند که وضعیت فعلی ممکن است یک رکود چرخشی نباشد و رشد انفجاری صنعت شیل ممکن است پایان یافته باشد.

اولیویه لوپوچ، مدیرعامل شرکت شلومبرگر انتظار دارد رشد شیل آمریکا امسال بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز آهسته شود و در سال ۲۰۲۱ به ۲۰۰ هزار بشکه در روز سقوط کند. پس از آن هم روند یکنواختی پیدا کرده و به رشد برنمی‌گردد.

طبق جدیدترین گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید تمامی مناطق شیل بجز پرمیان، در مارس کاهش پیدا خواهد کرد و به عنوان مثال انتظار می‌رود تولید آنادارکو در اوکلاهاما ۱۰ هزار بشکه در روز کاهش پیدا کند.

در این بین فشار روی فاینانس جهانی برای عدم حمایت از سوخت‌های فسیلی احتمالا رشد پیدا می کند.

بر اساس گزارش بانک آمریکا مریل لینچ، ریسک‌های محیط زیستی روی ارزش دارایی‌های انرژی به شکل معنی داری تاثیر خواهند گذاشت و سرمایه‌گذاری را کاهش داده و زمینه را برای ابهامات بیشتر در خصوص قیمت نفت فراهم می کنند. بانک‌های بزرگ در حال حاضر محدودیت‌هایی برای تامین مالی روی ماسه های نفتی، نفت قطب شمال و زغال سنگ اعلام کرده اند.

برای شرکت‌هایی شیل که بدهی‌های هنگفت دارند، رشد کندتر تولید و جریان نقدینگی منفی شرکت‌های حفاری زیادی را از میان می برد که قادر نیستند از ورشکستگی جلوگیری کنند.

طبق آمار شرکت هاینس و بون، از سال ۲۰۱۵ تاکنون بیش از ۲۰۰ ورشکستگی در بخش نفت و گاز شمال آمریکا وجود داشته است؛ بنابراین کندی رشد شیل آمریکا، عرضه جهانی را کنترل می‌کند. از سوی دیگر پیک تقاضا هم در راه است. بانک آمریکا مریل لینچ انتظار دارد تقاضا تا سال ۲۰۳۰ به پیک خود برسد. تا آن زمان حدود ۳۵ درصد از خودروهایی که در جهان به فروش می روند، برقی خواهند بود که بالاتر از پنج درصد در حال حاضر است و تا سال ۲۰۵۰ خودروهای برقی ۱۰۰ درصد بازار را تصرف خواهند کرد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، این بانک آمریکایی پیش بینی کرد تقاضای جهانی برای نفت ممکن است از ۱.۳۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ به تنها ۰.۵۹ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۵ افت پیدا کند. در نهایت رشد هر دو بخش عرضه و تقاضا آهسته خواهد شد که معادله بدی برای صنعت نفت است.

در این بین اوپک همچنان با دو راهی روبرو است و آمریکا مریل لینچ انتظار دارد این گروه به منظور جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت نفت، همچنان سهم بازار بیشتری را از دست دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.