معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در گفت‌وگو با ایسنا با ارائه نکاتی برای حفظ و مراقبت از سلامت خبرنگاران، خطاب به مدیران رسانه ها اظهار کرد: وسایل استراحت افرادی که در کشیک مشغول به کار هستند مانند ملحفه و لیوان و سایر وسایل باید مجزا بوده و نیروهای خدماتی به هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند.

 

عباسعلی درستی با تاکید بر اینکه برای تماس با دکمه‌های آسانسور از دستمال کاغذی استفاده شود، گفت: در نمازخانه‌ها استفاده از مهر و سجاده شخصی ضرورت کامل داشته و ترجیحا از میکروفون آویز استفاده و همه میکروفون‌ها و رکوردرها پس از هر بار مصاحبه با الکل ۶۰ درصد ضدعفونی شود.

 

 وی با اشاره به بهداشت شغلی تیم رسانه‌ای، متذکر شد: از اعزام خبرنگار جهت تهیه گزارش و خبر به شهرهای دیگر به خصوص شهرهای که کووید ۱۹ در آن‌ها محرز شده است، خودداری کرده و از خبرنگاران همان شهر استفاده کنید.

 

درستی تأکید کرد: از اعزام غیرضروری خبرنگاران به سطح شهر و تجمعات خودداری کرده و در صورت بازگشت تیم‌های خبرنگاری از کشورهای مشکوک، غربالگری و تب سنجی انجام داده و ترجیحا تا دو هفته در منزل قرنطینه اختیاری شده و تحت مراقبت مرکز بهداشت شهرستان مربوطه قرار بگیرند.

 

 وی متذکر شد: از شرکت خبرنگاران در نشست‌های خبری غیرضروری به خصوص در محیط‌های سربسته خودداری کرده و در صورت ضرورت برگزاری نشست خبری در محیط‌های بسته، در سالن‌های بزرگ با تعداد افراد محدود و رعایت فاصله حداقل دو متر برگزار شده و مصاحبه از افراد را یک نفر انجام داده و از تجمع افراد در کادر دوربین، ممانعت به عمل آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه از تهیه گزارش از بازارهای فروش حیوانات زنده خودداری شود، گفت: انتخاب یک خبرگزاری خاص به عنوان خبرگزاری مادر جهت تهیه اخبار مهم برای هر ارگانی و به اشتراک گذاشتن اخبار با خبرگزاری‌های دیگر جهت جلوگیری از صدمات و انتشار بیماری ضروری بوده و تا حد امکان اخبار مصاحبه‌ها و گزارش‌ها از مسئولان و دیگران به صورت مجازی تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد افراد همکار در تیم‌های خبرگزاری را به حداقل ممکن برسانید و خودروهای مورد استفاده توسط تیم خبرنگاری را هر روز ضدعفونی کنید، در صورت امکان ساعات کار حضوری را کاهش داده و برای ثبت حضور و غیاب ترجیحاً از سیستم تشخیص چهره (در صورت وجود) استفاده شود، حضور در مراکز قرنطینه را به حداقل رسانده و تجهیزات مورد استفاده در محیط قرنطینه حتما ضدعفونی شود.

درستی خاطرنشان کرد: تیم رسانه‌ای نیز مانند دیگر افرادی که مجبور به ادامه کار  هستند، باید بهداشت فردی را رعایت کرده و از دست دادن و روبوسی با یکدیگر خودداری کنند.

 

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران تا حد امکان از مراجعه حضوری خودداری کرده و اخبارشان را به طور غیر حضوری تهیه کنند، متذکر شد: اهالی رسانه سعی کنند از حضور در مکان‌های شلوغ و عمومی پرهیز کرده و از لمس بینی دهان چشم و گوش‌های خود قبل از ضد عفونی و شستن دست‌ها خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: رعایت فاصله ۱.۵ متری برای پیشگیری از بروز بیماری در زمان تهیه گزارش حضوری در سطح شهر، شستشوی مرتب دست‌ها با روش صحیح با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و یا استفاده از محلول‌ها و ژل‌های ضد عفونی کننده، استفاده از وسایل حفاظت فردی شامل ماسک طبی برای افرادی که علایم دارند و دستکش توسط پرسنل نیز برای این قشر توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: دهان و بینی خود را به هنگام سرفه و عطسه پوشانده و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله درب دار بیندازید و دست‌های خود را به سرعت با آب و صابون بشویید، در صورت موجود نبودن دستمال، از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید.

وی خاطر نشان کرد: در صورت مشاهده علایم سرماخوردگی استراحت کرده و به روش صحیح از ماسک استفاده و در صورت شدید شدن علایم به مراکز درمانی مراجعه کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.