چند روز پیش مقام معظم رهبری با صدور فرمانی به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، با تقدیر از خدمات نیروهای مسلّح به مردم در زمینه مقابله با ویروس کرونا، بر لزوم سازماندهی این خدمات در قالب یک «قرارگاه بهداشتی و درمانی» برای پیشگیری از شیوع بیشتر این بیماری تأکید کردند. 

در همین راستا، محمود صادقی، در توئیتر خود نوشت: وحدت عمل بین دستگاه‌های مختلف در مقابله با ویروس کرونا موجب هم‌افزایی و تفرق آنها موجب تشتت و هدر رفت منابع خواهد شد؛ دستور رهبر معظم انقلاب به رییس ستاد کل مبنی بر اینکه «این قرارگاه باید در هماهنگی کامل با دولت و وزارت بهداشت و درمان عمل کند»، باید سرلوحه‌ همه باشد.

 با سوء استفاده گران و شایعه پردازان برخورد بازدارنده شود

همچنین بنا به گزارش روابط عمومی حزب مؤتلفه اسلامی، اسدالله بادامچیان، در آخرین مواضع هفتگی سال ۹۸ با تقدیر و تجلیل از خدمات و تلاش های پزشکان و پرستاران و همه دست اندرکاران مبارزه با بلیه جهانی کرونا گفت: از همیاری این عزیزان که صادقانه و فداکارانه زحمت می کشند و از اهتمام دولت در مهار این ویروس خطرناک فراگیر تقدیر و تشکر می کنیم.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره مرحومه خانم فاطمه رهبر اظهار داشت: برای همه آنهایی که با این بیماری سخت از دنیا رفتند طلب مغفرت می کنیم و برای بیماران، شفای کامل از خداوند مسئلت داریم. وظیفه تک تک ما و همه ملت این است که همه با هم بکوشیم و کمک کنیم تا این بیماری سخت مهار و ریشه کن شود و همه به مسئولان یاری رسانی داشته باشیم.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در ادامه با تقدیر از توجه دولت و نهادهای ذیربط به آسیب دیدگان اقتصادی از این بیماری و کمک رسانی به آنها تأکید کرد: همه مردم و آنها که تمکن مالی یا امکان مددرسانی در این امتحان همگانی دارند، باید غمخوار هم باشند و بکوشند که شادی را جایگزین عم ها کنند.

وی افزود: از سپاه عزیز و بسیج فداکار که در سال ۹۸ خدمات عظیمی را به موقع در سیلاب ها و زلزله ها و در مشکلات مردم و در دفاع از کشور همراه نیروهای مسلح و غیرمسلح کشور انجام دادند، تشکر فراوان داریم و از همه درخواست می کنیم هرکس با این عزیزان به اندازه توان خود همکاری نماید.

بادامچیان تأکید کرد: از مسئولان اطلاعاتی و امنیتی کشور و قوه قضائیه می خواهیم با قاطعیت و سرعت، با سوء استفاده گران و شایعه پردازان و عوامل نفوذی استکبار، برخورد بازدارنده داشته و مطمئن باشند که مردم از آنها پشتیبانی خواهند داشت.

وی با تقدیر از یاری رسانی های دولت های چین، روسیه و قطر و برخی کشورهای دیگر به ایران برای مهار بیماری کرونا تأکید کرد: اقدامات خصمانه و به دور از ارزش های انسانی دولت هایی چون آمریکا و همدستانش در ادامه تحریم ها و تحریم اقلام بهداشتی و درمانی برای ایران محکوم است و این اقدامات موجب رسوایی بیشتر مدعیان حقوق بشر می باشد.

مازندران همچنان به دلیل شیوع کرونا در وضعیت قرمز قرار دارد

علی نجفی خوشرودی، با اشاره به وضعیت استان مازندران در پی شیوع ویروس کرونا گفت: متاسفانه همچنان مازندران در وضعیت قرمز به دلیل شیوع کرونا ویروس قرار دارد. در حال حاضر سطح اشغال تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران مبتلا به کرونا در این استان بالاست؛ برای مقابله با این اتفاقات باید برخی تصمیمات در سطح ملی از جمله تعطیلی حداکثری گرفته می‌شد که این اتفاق رخ نداد. البته که مسئولان محلی در برخی شهرهای استان مازندران از جمله بابل تدابیری برای تعطیلی بازار و اصناف اتخاذ کردند.

بنابر گزارش ایسنا، نماینده بابل با انتقاد از کمبود دارو گفت: درست است که هنوز داروی قطعی برای درمان بیماران مبتلا به کرونا وجود ندارد ولی ما با اختلالاتی در تامین داروهای موثر مواجه هستیم به طوری که روزانه داروها بر اساس سهمیه‌ای از تهران تحویل گرفته می‌شود. ما می‌دانیم کمبود وجود دارد اما مردم نگران بوده و باید توجه بیشتری در این بخش صورت گیرد. 

وی با بیان اینکه با اصلاح روند توزیع دارو از تجمع مردم پرهیز شده است، افزود: لازم است در شرایط فعلیو با توجه به تعداد زیاد مراجعان توجه ویژه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل و ساری صورت گیرد. البته کمک مالی ۱۰ میلیاردی به دانشگاه بابل تعیین شده اما کافی نیست.

اتباع خارجی مشکوک به کرونا در قم قرنطینه شده‌اند 

بیژن سلیمان پور، با اشاره به برنامه‌های استانداری قم برای خروج اتباع هندی و پاکستانی از کشور که در شرایط شیوع بیماری کرونا به‌صورت گردشگر به استان وارد می‌شوند، اظهار داشت: مسئله اتباع باید در دو مقطع قبل از اعلام موارد مثبت بیماری و بعدازآن در استان قم مورد بررسی قرار گیرد.

بنابر گزارش تسنیم، معاون، سیاسی امنیتی استاندار قم ادامه داد: بخشی از این افراد شامل کسانی می‌شود که قبل از شیوع بیماری در استان بودند و عمدتاً یا برای تحصیلات حوزوی و یا زائر به کشور می‌آمدند و بخشی از این‌ها هم همیشه برای ما مشکلاتی داشتند و برای آن‌ها حساسیت نشان می‌دادیم که به‌هیچ‌وجه در عمق شهر مستقر نشوند و همواره تأکید داشتیم این اتباع خارج از شهر باشند و بعد از زیارت به کشورشان برگردند.

وی با اشاره به وضعیت اتباع بعد از شیوع بیماری کرونا  در کشور و به‌ویژه استان قم گفت: اعلام کردیم یک فهرستی از وضعیت اتباع در استان گرفته شود و بر اساس وضعیت اتباع اقدامات سلبی خود را شروع کردیم، به پلیس مأموریت دادیم که ورودی و خروجی‌ها را بسته و به‌هیچ‌وجه اجازه ورود به استان را ندهند.

سلیمان پور با بیان اینکه اقدامات سلبی و پیشگیرانه به‌طور کامل جواب نمی‌داد، ابراز کرد: کاری که از چند روز پیش تصمیم گرفته شد، این بود که همه اتباع خارجی در هرجایی که هستند مخصوصاً افرادی که جزو افراد حساس هستند آنجا باید قرنطینه شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.