ماده دو قانون اساسی ایالات متحده تصریح می‌کند که هر تبعه آمریکا که حداقل ۳۵ سال سن و ۱۴ سال اقامت در ایالات متحده داشته باشد، می‌تواند داوطلب ریاست جمهوری این کشور شود.

معمولا این روند از طریق احزاب انجام می‌شود، هرچند افرادی هستند که به صورت مستقل هم وارد عمل می‌شوند اما شانسی برای پیروزی به دست نمی‌آورند.

برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ هم فرایند اولیه از ماه اوت ۲۰۱۸ شروع شد. یکی از افرادی که در فوریه سال ۲۰۱۹ یعنی ۶ ماه بعد، به طور رسمی اعلام کرد در رقابت‌های انتخاباتی حضور خواهد یافت، سناتور ایالت ورمونت بود که به سوسیال دموکرات هم شهرت داشت.

برنی سندرز در عین حال برای اینکه بتواند از حمایت حزب دموکرات بهره‌مند شود، اعلام کرد از قوانین این حزب تبعیت خواهد کرد و در صورتی که به پیروزی برسد، به آرمان‌های آنها وفادار خواهد بود.

با گذر زمان تعداد داوطلبان مطرح حزب دموکرات به ۲۸ نفر افزایش یافت اما در مناظرات ابتدایی، ۲۰ نفر اعلام آمادگی کردند و رفته رفته این تعداد با توجه به نظر سنجی‌ها و مشخص شدن میزان اقبال مردمی در تامین مخارج تبلیغاتی کاسته شد.

با کناره گیری چهره‌های مطرحی همچون الیزابت وارن، امی کلوباچر، پیت بوتیجیج و میلیاردرهایی همچون مایک بلومبرگ و تام استیر، رقبان اصلی درون حزب دموکرات به ۲ نفر یعنی جو بایدن معاون اول رئیس جمهوری سابق آمریکا و برنی سندرز سناتور ایالت ورمونت محدود شد.

شیوع ویروس جدید کرونا و لزوم تعطیل کردن تجمعات، باعث شد آخرین مناظره بایدن و سندرز بدون حضور تماشاگری برگزار شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.