پرونده مزد ۹۹ کارگران شب گذشته  با بیش از ۶ ساعت چانه زنی، بدون جلب نظر کارگران  با ۲۱ درصد افزایش حداقل دستمزد خاتمه یافت.  این اولین بار در دهه های گذشته است که جلسه مزدی شورای عالی کار، بدون رسیدن به اجماع و با رای گیری به نتیجه می رسد.

 درحالی حداقل حقوق کارگران برای سال جاری یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان شد که در بهمن ماه هزینه سبد معیشت کارگران ۴میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین شد که این رقم مورد تأیید نمایندگان کارفرمایان و دولت نیز بود. 

 با افزایش ۲۱ درصدی حداقل حقوق کارگران حداقل حقوق فروردین ماه یک کارگر (با یک فرزند و بدون سابقه در کارگاه): ۵۰۶.۸۰۱.‌‬ ۲۵ ریال

حداقل حقوق فروردین ماه یک کارگر (با دو فرزند و بدون سابقه در کارگاه): ۹۳۳. ‌۶۳۶.‌۲۷‬ ریال می باشد. 

 طبق اظهارات محمد شریعتمداری، وزیر کار افزایش ۲۱ درصدی دستمزد تنها ۵۵.۶ درصد هزینه های خانوار کارگری را پوشش می دهد.  محمد شریعتمداری،وزیرکار درباره دستمزد گفت: شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال ۹۹ را با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل، به غیر از سایر مزایای مستمر، یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان تعیین کرد. برای سایر سطوح مزدی نیز این افزایش به میزان ۱۵ درصد به اضافه ۹۱ هزار تومان تعیین شد.

شریعتمداری یادآور شد: با این تصمیم شورای عالی کار سهم دریافتی کارگران با توجه به سایر آیتم‌های پرداختی به آنان نسبت به سال قبل و در مقایسه با حداقل سبد معیشت یک خانوار کارگری ۳.۳ نفری که در سال گذشته ۵۵.۲ درصد آن را پوشش می‌داد امسال این رقم به ۵۵.۶ درصد افزایش یافت.

فاصله هزینه سبد معیشت کارگران در سال ۹۸ که ۴میلیون و ۹۴۰ تعیین شد با حقوق یک کارگران با داشتن دو فرزند که ۲میلیون و ۷۶۳ هزارتومان است رقمی حدود ۲میلیون و ۱۷۷ هزار تومان است. یعنی عقب ماندگی مزدی کارگران باز هم ۵۰ درصد عقب تر افتاد. کارگرانی که در شرایط کرونا با کمرنگ شدن درآمد با مشکلات متعددی روبرو شدند. 

 باز هم مانند سنوات گذشته در جلسه تعیین دستمزد، دولت به عنوان کارفرمایای بزرگ طرف کارفرما را گرفت و دستمزد کارگران در حداقلی فقط ۲۱درصد و در سایر سطوح ۱۵درصد به اضافه ماهیانه ۹۱ هزار تومان افزایش یافت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.