رضا ملک زاده در صفحه خود در اینستاگرام نوشت: باورهای کاملا غلط درباره شفابخشی تریاک سبب شده سالانه شاهد مرگ‌های فراوان ناشی از بیماری‌های مرتبط با مصرف مستمر این ماده مخدر باشیم.

وی افزود: مطالعه ما (مطالعه ۵۰ هزار نفری کوهورت گلستان) به عنوان مهم ترین و بزرگ ترین مطالعه جهان در زمینه سرطان زایی تریاک (به دلیل داشتن بیش از ۸ هزار شرکت کننده مصرف کننده تریاک، تنوع قومی و پیگیری طولانی مدت) نشان داد تمام باورها درباره شفابخشی تریاک نه تنها باطل، بلکه مصرف مستمر آن مرگبار بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مصرف مستمر تریاک خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی را تا ۸۶ درصد افزایش می دهد. شانس مصرف کنندگان تریاک در ابتلا به سرطان دو برابر است.

ملک زاده در این مطلب یادآور شد: مصرف تریاک در بروز حداقل ۶ نوع سرطان «مری، معده، لوزالمعده، ریه، مثانه و حنجره» موثر است. مصرف تریاک در بروز سرطان مغز هم تاثیرگذار است و این نوع سرطان در استان گلستان که مصرف تریاک در آن بالاست به تدریج افزایش یافته است.

وی ادامه داد: مواد مخدر از طریق اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و نیز نواحی عروقی، خطر بروز تومورها و زمینه ابتلا به سرطان را افزایش می دهد و در ارگان های مختلف بدن تاثیرگذار است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین نوشت: غلظت PAH (هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای) در بافت‌های سرطانی نسبت به بافت‌های دیگر بالاتر و در بافت‌های سرطانی مصرف کنندگان تریاک، حتی تا ۲۵ برابر بیشتر است.

ملک زاده تاکید کرد: تریاک خالص هم کاملا سرطان زاست! شواهد قوی علمی نشان داد ماده سرطان زا دقیقا در تریاک خالص است و این تصور که تریاک خالص سرطان زا نیست، کاملا نادرست است.

وی افزود: تریاک ماده ای بسیار قوی تر از سیگار در سرطان زایی و مرگ و میر ناشی از آن است و تاثیر تریاک در بروز سرطان حنجره، حتی از سیگار هم بیشتر است. افراد دیابتی مصرف کننده تریاک، بیشتر از سایر بیماران دیابتی دچار مرگ زودرس می شوند.

وی تاکید کرد: سهم مصرف تریاک در بیماری های قلبی عروقی بالا و شانس مصرف کنندگان دائمی در سکته های قلبی و مغزی دو برابر بیشتر است. تعداد مرگ‌های ناشی از سیروز کبدی در مصرف کنندگان تریاک نیز رقم قابل توجهی را نشان داد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ادامه داد: مصرف تریاک به دلیل تضعیف سیستم ایمنی و ابتلا به بیماری های تنفسی، ریوی و ...، افراد را بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های عفونی از جمله کرونا قرار می دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.