همزمان با تشدید تنش‌های مرزی میان پاکستان و هند به عنوان دو رقیب سنتی جنوب آسیا، بروز رخدادهای مشابه میان هند با چین و نپال نیز واکنش دولت اسلام آباد را به همراه داشت. 

«عمران‌خان» که طی هفته‌های اخیر بارها نسبت به افزایش درگیری‌های مرزی با هند هشدار داده و از احتمال آنچه که وی عملیات کاذب هند علیه پاکستان خواند، خبر داد، اکنون اختلافات مرزی هند با همسایگان خود نپال و چین را برای صلح و امنیت منطقه‌ای خطرناک توصیف کرد. 

نخست وزیر پاکستان امروز در یک پیام توییتری از آنچه سیاست‌های توسعه طلبانه دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند خواهند، به شدت انتقاد کرد و آن را تهدیدی برای همسایگان جغرافیایی این کشور دانست. 

وی با یادآوری تصویب قانون جنجالی شهروندی در هند، اختلافات مرزی با چین و نپال و تهدید پاکستان به عملیات هدفمند، افزود: الحاق غیرقانونی منطقه جامو و کشمیر و تداوم سیاست‌های افراط گرایانه بر پایه ترویج نژادبرتری هندو، حقوق اقلیت‌ها در هند همچنین صلح منطقه‌ای را با خطر مواجه ساخته است. 

همچنین وزیر امور خارجه پاکستان در واکنش به رخدادهای اخیر در مرزهای هند با نپال و هند، ضمن حمایت از مواضع دولت پکن، ساخت و سازهای هند در منطقه مرزی «لاداخ» را غیرقانونی خواند و نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کرد. 

تشدید درگیری‌های مرزی پاکستان و هند

این روزها با افزایش حوادث مرزی میان دو رقیب هسته‌ای شبه قاره در خط کنترل مرزی کشمیر، جنگ دیپلماتیک نیز میان دو کشور تشدید شده تا جایی که وزارت امورخارجه پاکستان طی روزهای اخیر بارها کاردار هند را احضار و نسبت به آتشباری نیروهای این کشور به خاک پاکستان و هدف قرار گرفتن غیرنظامیان و تلفات نظامی هشدار داده است. 

هفته گذشته وزارت امورخارجه پاکستان ضمن احضار مجدد دیپلمات ارشد سفارت هند در اسلام‌آباد و اعتراض به تداوم درگیری‌های مرزی میان دو کشور، اعلام کرد: هند از آغاز سال ۲۰۲۰ تاکنون، هزار و ۱۰۱ مرتبه مرتکب نقض پیمان مشترک آتش‌بس مرزی شده است. 

به رغم قرارداد آتش بس میان پاکستان و هند که در سال ۲۰۰۳ امضا شد، مرزهای دو کشور همسایه به ویژه در منطقه کشمیر همواره دستخوش درگیری و تیراندازی متقابل از سوی طرفین بوده است. 

عملیات هوایی هند در خاک پاکستان در اسفندماه ۹۷، سرنگونی دو فروند جنگنده هندی توسط پاکستان، حادثه تروریستی بهمن‌ماه ۹۷ در منطقه «پولواما» علیه نیروهای هندی، لغو امتیازات ویژه منطقه جامو کشمیر از سوی دهلی و تصویب قانون اعطای شهروندی در هند، از جمله تنش‌های سیاسی، دیپلماتیک و نظامی اخیر میان دو کشور به شمار می‌رود. 

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.