اخبار مربوط به اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به دنبال خروج نیروهای این کشور از افغانستان تا روز انتخابات آمریکاست، ممکن است در بحبوحه خبرهای مربوط به پاندمی ویروس کرونا و ناآرامی‌های این کشور کمرنگ شده باشد اما برخی از سیاستمداران آمریکایی که بر امنیت ملی تمرکز کرده‌اند، هنوز هم به دنبال پاسخی برای این مساله هستند و آن را فراموش نکرده‌اند.

آنگوس کینگ،‌ سناتور مستقل طرفدار دموکرات‌ها خواستار جزئیات درباره برنامه‌های جامعه اطلاعاتی درباره خروج زودهنگام نیروهای آمریکایی از افغانستان است که سناتورها هشدار داده‌اند این برنامه‌ها، سربازان آمریکایی را در معرض همان ریسکی قرار می‌دهد که زمان خروج از سوریه در سال گذشته میلادی روی داد.

سناتور کینگ به فارن پالسی گفت،‌ فکر می‌کند باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق در عراق هم چنین اشتباهی کرد و درباره آینده حضور آمریکا در افغانستان نیز ادامه داد:‌ آنچه من را نگران می‌کند این است که خروج ناگهانی، ماموریت مقابله با تروریسم را از بین می‌برد یا به خطر می‌اندازد و ما درست به همانجایی برمی‌گردیم که در آغاز بودیم. به نظر می‌رسد که طالبان همفکری با داعش ندارد اما آنها همیشه با القاعده بودند و البته شبکه حقانی که بخشی از طالبان است. ما درباره ۱۰۰ هزار سرباز حرف نمی‌زنیم بلکه داریم درباره تعداد کافی از سربازان صحبت می‌کنیم و به نظر من، این تعداد اکنون ۸۶۰۰ سرباز برای تامین سطحی از حفاظت لازم برای حفظ فعالیت مقابله با تروریسم است که در منطقه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

این سناتور همچنین گفت: اگر ما مطمئن شویم که خطری که ما را در ابتدای امر به افغانستان کشاند تماما از بین رفته، من به خروج کامل نیروها از این کشور تمایل خواهم داشت. من آخرین نفری هستم که می‌خواهد نیروها در افغانستان بمانند. اما دلیل اول وجود القاعده بود و حالا شبکه حقانی و آنها هنوز در این کشور هستند. ما در فوریه با شرایطی توافق کردیم و حالا دولت آماده است تا به صورت موثر اعلام پیروزی کند و به خانه برگردد حتی اگر شرایط پذیرفته نشده باشند.

این سناتور درباره نگرانی خروج شتابزده نیروها از افغانستان نیز گفت: در جریان جلسه تاییدیه جان رادکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا مطالبی عنوان شد که باعث نگرانی برخی از سناتورها شد؛ من گفتم می‌توانی به من بگویی آیا تا به حال با رئیس جمهوری درباره خروج نیروها اختلاف نظر داشته‌ای و او بعد از کمی مکث گفت، بله درباره خروج نیروها از سوریه.

این سناتور همچنین درباره اینکه آیا احتمال اخراج برخی از مقام‌های دولت که تمایل ترامپ را در خروج نیروها از افغانستان به چالش بکشند، وجود دارد، گفت: دقیقا این مساله محل نگرانی است. بدترین مساله این است که رهبری بتواند صداهای مخالف را در حلقه مشاورانش حذف کند. برای این رئیس جمهور یا هر رئیس جمهور دیگری حذف یا ساکت کردن صدای مخالفت‌ها یک اشتباه بزرگ است، مگر آنکه بر اساس تحلیل حسن‌نیت باشد. اگر در تاریخ اخیر آمریکا به عقب برگردید، می‌بینید که بسیاری از فجایع سیاست خارجی بر اساس اطلاعات نادرست و تغییریافته بوده؛ سیاستی که خوشایند رئیس جمهوری یا وزیر خارجه یا وزیر دفاع بوده است. به همین دلیل است که شما در این صورت دچار اشتباه بزرگی می‌شوید.

این سناتور درباره نگرانی‌های مربوط به اطلاعات تغییریافته و نادرست نیز گفت: این تغییرات در دوران ریاست کوتاه ریچارد گرنل به عنوان مدیر اطلاعات ملی آمریکا ایجاد شد که اعضای کنگره گفتند درباره آنها مشورت نشده بود. به نظر من، این خطر تاثیری وحشتناک در جامعه اطلاعاتی دارد چون اگر شما حقیقت را بگویید، به مشکل بر می‌خورید و در شغل خود ارتقا نمی‌گیرید یا حتی حذفتان می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.