محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که به مسکو سفر کرده در گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود گفت: گفت‌وگو های ایران و روسیه همواره ادامه داشته است و حتی کرونا نتوانست آن ها را متوقف کند و ما از طریق ویددیو کفنرانس گفت وگو داشته‌ایم. همکاری ها میان ما مداوم است در ر ابطه با منطقه و سوریه نیز همکاری های خوبی داریم و توانستیم سوریه را از وضعیت وخیم خارج کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه‌ها کشورهای غربی از طریق درهم آمیختن مفاهیم انسانی منافع سیاسی خود را محقق می کنند. در رابطه با افغانستان نیز ما و روسیه توافق نظر داریم. درباره یمن نیز با روسیه گفت وگو کردیم.

ظریف تاکید کرد که آمریکایی‌ها از معاهدات بین المللی خارج می‌شوند و از این معاهدات سوء استفاده می‌کنند. ایران دائما به دنبال شفافیت است و ایران هیچگاه تلاش نکرده است که با اقدامات آژانس بین المللی انرژی اتمی مقابله کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در رابطه با مسائل دیگر نیز ما و روسیه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم و دیدارهای خوبی در آینده خواهیم داشت. ما اکنون دیداری مجازی در ادامه روند آستانه خواهیم داشت و به زودی دیداری مستقیم نیز در این رابطه برگزار می‌کنیم. من از لاوروف دعوت کردم که به تهران بیاید و در فرصت مناسب خواهد آمد.

سرگئی لاوروف نیز گفت: آمریکایی ها مانع اجرای برجام شدند و در مقابل ایران را تحریم کردند. برجام توافقی است که باید همه طرف ها آن را اجرایی کنند و ما از کشورهای دیگر می‌خواهیم که به فعالیت های تجاری خود با ایران ادامه دهند. واشنگتن حق ندارد که ایران را به عدم پایبندی متهم کند.

وزیر خارجه روسیه گفت: در رابطه با نامه‌ای که به دبیرکل سازمان ملل در ارتباط با تحریم‌های تسلیحاتی ایران دادم هیچ پاسخی دریافت نکردم. آن‌هایی که به دنبال حمایت از آمریکا و تصمیمات آنها هستند هیچ دلیل واضحی ندارند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.