بسیاری از تالاب‌های‌ کوچک به دلیل غفلت و سهل‌انگاری در آستانه نابودی قرار گرفته بودند. هر زمان صحبت از حفاظت تالاب‌ها به میان می‌آمد ذهن‌ها جانب تالاب‌های بزرگی به که به ثبت بین‌المللی رسیده بودند را می‌گرفت اما حالا با فعالیت برگزاری دستورالعمل‌های کنوانسیون رامسر به تازگی شاهد تحولاتی در زمینه حفاظت از این تالاب‌ها نیز خواهیم بود. طبق تعریف این کنوانسیون تالاب‌های کمتر از ۸ هکتار به عنوان  تالاب‌های کوچک  در نظر گرفته خواهند شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و احیاء تالاب‌های سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به تالاب‌های کوهستانی که تا به حال مغفول مانده بودند حفاظت از این «تورب زارها» را کاری ارزشمند قلمداد می‌کند: «در مناطق کوهستانی کشور تالاب‌های کوچک فراوانی وجود دارد که در دشت‌های مرتفع شکلی گیرند. اغلب آن ها به شکل چمن زارهای مرطوب هستند و نام توب‌زار برای آن‌ها انتخاب شده‌است. این تالاب‌ها به لحاظ ارزش‌های اکولوژی از با ارزش‌ترین  نوع تالاب‌ها به حساب می‌آیند. بخشی از گرمایش کره‌زمین ارتباط مستقیمی با نابودی تورب‌زار ها دارد. این تالاب‌ها منابع عظیمی از کربن را در خود ثبت کرده‌اند که در اثر تخریب یا خشک شدن آن‌ها کربن موجودشان وارد جو زمین می‌شود.

مسعود باقرزاده با بیان این که غفلت از این تالاب‌ها باعث ایجاد تغییرات اقلیمی خواهد شد ادامه می‌دهد: «تالاب‌های کوچک زیستگاه بسیار با ارزشی برای پرندگان مهاجر به حساب می‌آید. پرندگان مهاجر از این تالاب‌ها به عنوان توقف‌گاه های موقت استفاده می‌کنند. این پرندگان هزاران کیلومتر پرواز می‌کنند و از این تالاب‌ها به عنوان محل مناسب برای تغذیه  و استراحت و جوجه‌آوری استفاده می‌کنند. به همین دلیل این تالاب‌ها کمک حال سلامت اکوسیستم هستند. وقتی تالابی در یک دشت مرتفع کوهستانی قرار دارد می‌توان از وجود آب‌های زیرزمینی مناسب در آن منطقه مطمئن شد. در صورت عدم حفاظت از این تالاب‌های کوچک تمام این موارد به خطر نابودی نزدیکی می‌شوند.»

مدیر کل دفتر حفاظت و احیاء تالاب‌ها درباره ورود کنوانسیون رامسر به موضوع مدیریت تالاب‌های کوچک می‌گوید: «در زمنیه حفاظت از تالاب‌های کوچک به منظور شناسایی و مدیریت این نوع از تالاب‌ها توصیه‌هایی برای کشورهای عضو صادر کرده‌ایم. در کشورمان به تازگی ۴ تالاب کوچک شناسایی شده است که برای پیشگیری از خشک شدن آن‌ها باید برنامه مدیریتی و نظارتی مناسبی تدوین و اجرا شود. تالاب‌های «قزلجه» و« قریس» در محدوده شهرستان خوی در آذربایجان غربی و تالاب‌های «پیچ بن» و «الوبن» در منطقه الموت استان قزوین به تازگی به ثبت رسیده و تحت حفاظت قرار گرفته‌اند. برای شناسنامه‌دار کردن و همچنین اعمال مدیریت صحیح تالاب‌های مزبور مذاکره و هماهنگی‌هایی با مدیران کل این استان‌ها هماهنگی‌هایی نیز صورت گرفته است.

مسعود باقرزاده کریمی درباره نحوه به وجود آمدن این تالاب‌ها می‌گوید: تالاب قرلجه بر اثر ایجاد سد خاکی بوجود آمده است و به عنوان دریاچه آب شیرین می‌توان استفاده‌های بهینه‌ای از آن کرد. تالاب‌های پیچ بن و قریس از گونه‌های تورب‌زار هستند و تالاب الوبن یک واریزه بزرگ به حساب می‌آید و آب شیرین دارد. تلاش برای شناسنامه کردن این تالاب‌ها آغاز شده است. انجام این برنامه جزو وظایف قانونی سازمان حفاظت از محیط زیست است و اجرای آن  مانع از نابودی دشت ها و کمک به پیشگیری از مصرف بی رویه آب‌های زیرزمینی و همچنین کمک به توسعه اقتصادی خواهد شد.» 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.