یک مقام وزارت دفاع تایوان روز دوشنبه گفت که شماری از تفنگداران دریایی تایوانی در «دریای چین جنوبی» مستقر شده اند.

به نوشته وبگاه «تایوان تی وی» این اقدام وزارت دفاع تایوان همزمان با عزم چین برای انجام یک رزمایش بزرگ در منطقه در هفته‌های آتی است.

یک مقام وزارت دفاع تایوان که به دلایل امنیتی مایل به افشای هویتش نبود، در این زمینه گفت که شماری از تفنگداران دریایی تایوان  به طور موقت در جزایر «پراتاس» مستقر شده‌ اند. تایوان مدعی است که این استقرار نیروها  صرفا جنبه آموزشی، تمرینی دارد و برای تقویت قابلیت‌های دفاعی است.

این در حالی است که خبرگزاری ژاپنی «کیودو» چندی قبل گزارش کرد که ارتش چین قصد برگزاری یک رزمایش بزرگ در ماه آگوست (شهریور) را دارد.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین متعلق به چین می‌داند و تحرکات آمریکا و فروش سلاح به تایوان را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ به بعد، رسما خود را متعهد به سیاست چین واحد خوانده‌اند اما در سال‌های گذشته به اقداماتی از قبیل فروش سلاح به تایوان دست زده‌اند.

چندی قبل نیز نیروی هوایی تایوان مدعی شد به چند جنگنده‌ «سوخو-۳۰ »که در منطقه پدافند هوایی  تایوان حضور داشتند، هشدار داد و متعاقب آن جنگنده‌های چینی منطقه را ترک کردند.

یک ژنرال ارشد ارتش خلق چین نیز به تازگی  هشدار داد  اگر هیچ راهی برای توقف استقلال تایوان از چین نباشد گزینه حمله نظامی به تایوان یکی از گزینه‌های پکن است.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.