استراتژیک‌ترین طرح دولت روحانی از نگاه رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در آیین افتتاح مجتمع پتروشیمی میاندوآب، واحد نرمال هگزان پالایشگاه شازند اراک و احداث خط لوله انتقال نفت خام گوره به جاسک و پایانه صادراتی در منطقه مکران، گفت: خط لوله «گوره - جاسک» استراتژیک ترین طرح دولت تدبیر و امید است و با افتتاح ۱۷ طرح مهم تا پایان سال ۹۹ توان و ارزش تولید پتروشیمی کشور نسبت به ۷ سال گذشته، ۲ برابر شده و به ‌۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و یک جهش بزرگ در این صنعت اتفاق می‌افتد.

وی افزود: موضوع استراتژیک بودن این طرح این است که بسیاری از کشورهای منطقه برای صادرات نفت خود توانستند راه دومی ایجاد کنند تا در یک شرایط روز خطر برای تنگه هرمز بتوانند نفت را از طرق دیگر صادر کنند و تنها کشوری که این وسط مانده بود و اگر روزی تنگه هرمز به دلیلی بسته می شد، صادرات نفتش به طور کامل متوقف می‌شد، جمهوری اسلامی ایران بود. یعنی این شعاری که ما می‌دادیم ما در کنار تنگه هرمز هستیم و آبراه در اختیار ما است، این حرف کاملا درست بود اما برای روز مبادا مشکل عظیمی برای خود ما بوجود می‌آمد که از این مشکل عبور کردیم.

روحانی گفت: قبلا هم گفته‌ام، این طرح را خدمت رهبر معظم انقلاب توضیح دادم که فرمودند این استراتژیک‌ترین طرح دولت شماست، این طرح مهمترین طرح، نه تنها از لحاظ  اقتصادی بلکه از لحاظ امنیت ملی و انرژی است. این طرح می‌تواند به مشتری‌های ما کاملا اطمینان دهد که در هر شرایطی می‌تواند نفت ما را برداشت کند بنابراین با آغاز این طرح امروز روز اعتماد خریداران ما است. 

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه امروز، روز بسیار مهمی در تاریخ انرژی کشور است، گفت: ایران در شرایط تحریم و فشار قادر است از استان بوشهر و منطقه و تلمبه خانه گوره تا استان هرمزگان و جاسک هزار کیلومتر این طرح را ادامه دهد که این نشان از توانمندی ملت، محققان، صنعتگران و بخش نفت و انرژی دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.