به گزارش اسپوتنیک، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه راشاتودی پس از سخنرانی روز شنبه در شهر "گرودنو" گفت: صادقانه بگویم می‌دانستم که اوضاع به درگیری میان راهپیمایی‌کنندگان حامی دولت و حامی اپوزیسیون ختم می‌شود. می‌ترسیدم در این بازه زمانی دشوار درگیری‌های رخ دهد و اپوزیسیون خود را برای این شرایط آماده می‌کرد. به همین خاطر برای سخنرانی در جمع طرفداران مکث کردیم.

وی اذعان کرد که این مکث مدت زیادی طول کشیده و از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به خاطر کمک‌هایش برای درک این حقیقت تشکر کرد.

لوکاشنکو گفت:‌ باید از دوست خوبم پوتین تشکر کنم که از من پرسید "چرا ساکت مانده‌ای؟" و من پاسخ دادم "به زودی خبرهایی از من می‌شنوید" و اکنون شما شنیدید.

وی در جریان این سخنرانی در غرب بلاروس گفت: من و ولادیمیر پوتین هم عقیده‌ایم که اعتراضات کنونی در بلاروس مقدمه‌ای برای حملات مشابه علیه روسیه است و باید متوقف شوند.

به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در بلاروس که در آن لوکاشنکو با کسب بیش از 80 درصد آرا پیروز شد، این اعتراضات در سراسر کشور برگزار شده است. نیروهای اپوزیسیون به رهبری سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر مخالفان دولت بلاروس و رقیب لوکاشنکو در انتخابات ۹ مه مدعی هستند که لوکاشنکو در انتخابات تقلب کرده و خواستار کناره‌گیری وی از قدرت و برگزاری انتخاباتی جدید شده‌اند. در واکنش، لوکاشنکو مدعی است که این اعتراضات تحت حمایت کشورهای خارجی با هدف انجام یک کودتا صورت می‌گیرد و به همین خاطر نیروهای بلاروس را بسیج و آنها را مجددا در مرزهای غربی کشور به منظور خنثی کردن هرگونه حمله و اقدام متناقضی مستقر کرده است.  

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.