شورای عالی بورس در راستای صیانت از حقوق سهامداران دیروز جلسه‌ای در خصوص اجازه مقطعی به بانک‌ها جهت خرید سهام، تغییر قیمت صندوق دارا دوم، عرضه سهام عدالت به صورت بلوکی و خرید آن توسط کارگزاری‌ها و ... تشکیل داد. اهم مواردی که در این جلسه مطرح شد در ادامه می آید.

*هر یک از موارد مطرح شده به تنهایی می‌توانست چند روز انگیزه خرید ایجاد کند، فعالان بازار توقع داشتند گوشه‌ای از برنامه حمایت هوشمند از بورس را به عینه ببینند اما از همان ابتدای شروع معاملات، تنها صف‌های فروش بود که خودنمایی می‌کرد.

*صفوف فروشی که امروز تشکیل شد از نظر تعداد و ابعاد، کم‌سابقه بود به طوری که جمع ارزش آن‌ها به نزدیک ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید. تنها نکته مثبت امروز حمایت محسوس حقوقی‌ها بود که در ساعت پایانی جلب توجه کرد.

*خرید هماهنگ حقوقی‌ها در ساعت پایانی معاملات امیدها را به یکباره زنده کرد و فرضیه عدم تمایل حقوقی‌ها به حمایت از بازار را تا حد زیادی رد کرد.

*به نظر می رسد در کنار برخی اقدامات و اظهارات غیر کارشناسی که فضای روانی بازار سرمایه را آشفته کرد،رفتارهای هیجانی این روزهای سهامداران حقیقی، اصلی ترین دلیل افت بازار سرمایه و کاهش حدود ۲۰ درصدی ارزش آن است.

* عدم آشنایی سرمایه‌گذاران حقیقی با واقعیتهای بورس  طی روزهای اخیر موجب شده که این گروه با عرضه شتابان سهام ارزشمند خود باعث سرعت گرفتن کاهش قیمت  و زیان بیشتر خود شوند

*تداوم اقدامات حمایتی در کنار پذیره نویسی در دارا دوم که از ۵ شهریور آغاز خواهد شد می تواند بازگشت اعتماد سهامداران حقیقی و کاهش صفهای فروش را بدنبال داشته باشد.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.