مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که کشورش با ترورهای هدفمند و آشکار در سوریه، عراق، افغانستان، یمن و دیگر نقاط جهان بنا بر اعلام نهادهای بین‌المللی بیشترین ترور خارج از قوانین بین المللی را در کارنامه دارد، در گفت‌وگو با فاکس نیوز جمهوری اسلامی ایران را "بزرگترین حامی تروریسم در جهان" خواند و مدعی شد که ایران پیش‌تر دست به ترور اشخاص در دیگر نقاط جهان زده است.

پمپئو در پاسخ به سؤالی درباره ادعای نشریه پلتیکو و اینکه تهدید به ترور سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی تا چه حد واقعی است مدعی شد: جمهوری اسلامی ایران اقدام به ترور در سرتاسر جهان کرده و مردم را در اروپا و دیگر نقاط جهان ترور کرده است. ما چنین ادعاهایی را بسیار جدی تلقی می کنیم و از تمامی امکاناتی که در اختیار داریم برای حفظ جان تمامی کارکنان وزارت خارجه استفاده می‌کنیم، به همان شکلی که برای حفظ سربازان، ملوانان و یا پرسنل نیروهایی هوایی‌مان انجام می‌دهیم.

وزیر خارجه آمریکا افزود: خیلی واضح برای جمهوری اسلامی ایران مشخص می‌کنیم که چنین فعالیت‌هایی و حمله به هر آمریکایی چه دیپلمات، سفیر یا نیروهای نظامی، هرجایی و هر زمانی، قابل قبول نیست. ما هرچه را که از دستمان بربیاید، برای حفظ امنیت همه انجام می‌دهیم.

پمپئو درباره تحریم تسلیحاتی ایران هم گفت: اروپایی‌ها در اینکه لغو ممنوعیت تسلیحاتی ایده بدی است با ما موافق هستند، آنها چنان درگیر توافق هسته‌ای هستند که نمی‌توانند راهی برای کمک به ما بیابند که مطمئن شویم این سلاح‌ها تنها در مدت ۳۰ روز دیگر به ایران سرازیر نمی‌شوند

او گفت: من مطمئن هستم که می‌توانیم یک هفته‌ای مکانیسم ماشه را فعال کنیم و ایران بار دیگر از خرید و فروش تسلیحاتی منع خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.